برنامه‌ریزی برای حضور در نمایشگاه

حضور در نمایشگاه می‌تواند یکی از کانال‌های مهم بازاریابی و روابط عمومی یک شرکت باشد؛ بعضا دیده شده که نمایشگاه مهم‌ترین کانال ورودی یک کسب‌ و کار است. از آن جا که شرکت در نمایشگاه کمی از دور پیچیده به نظر می‌رسد، این پیچیدگی ممکن است باعث استرس و یا ضعف در حضورتان در نمایشگاه باشد، در این مطلب به طور کامل برنامه‌ریزی برای حضور در نمایشگاه را از سیر تا پیاز گفتیم، پس همراه ما باشید و به دقت به موارد گفته شده دقت کنید.

اهداف شرکت در نمایشگاه را تعیین کنید

برای چه می‌خواهید در نمایشگاه شرکت کنید؟ می‌خواهید مشتریان بیشتری پیدا کنید و فروش خود را افزایش دهید و یا برندسازی برایتان اولویت بالاتری دارد؟ آیا قصد رصد رقبایتان در نمایشگاه را دارید و یا صرفا می‌خواهید برای رقبایتان رخ‌نمایی کنید؟ پاسخ دقیق به این سوالات نقشه‌راهی می‌شود تا مراحل بعدی برنامه‌ریزی را به خوبی اجرا کنید؛ پس به سادگی از این مرحله رد نشوید و اولویت و اهدافتان را به رسمیت بشناسید.

انتخاب درست نمایشگاه

نمایشگاهی را انتخاب کنید که مخاطبان مدنظر شما در بخش اهداف شرکت در نمایشگاه را داشته باشد. همیشه از خودتان این سوال مهم را بپرسید که آیا مخاطب هدف من در نمایشگاه شرکت می‌کند؟ آیا نوع نمایشگاه به گونه است که مشتریان من در آن حضور داشته باشند؟ زمان و مکان برگزاری نمایشگاه آیا امکان حضور آسان را برای مشتریان و شرکای تجاری من فراهم می‌کند؟ اصلا آیا این نمایشگاه به اندازه کافی در اکوسیستم صنعت من آشنا است؟ جواب به تک‌تک این سوالات به شما کمک می‌کند تا نمایشگاه‌های مناسب صنعت و حوزه تخصصی فعالیت خود را شناسایی کنید.

همیشه در نمایشگاهی حاضر باشید که انتظار حضورتان وجود داشته باشد.
همیشه در نمایشگاهی حاضر باشید که انتظار حضورتان وجود داشته باشد.

اگر در این مورد باز هم دچار مشکل هستید، تکنیکی که وجود دارد آن است که به عنوان مشتری به رقبای خود زنگ بزنید و یا سایت رقبای خود را بررسی کنید که آن‌ها در چه نمایشگاه‌هایی شرکت می‌کنند. وقتی چند رقیب بزرگ و کلیدی خود را بررسی کنید، به راحتی می‌توانید متوجه شوید که چه نمایشگاهی جای شما است و چه نمایشگاهی اهمیت چندانی ندارد!

طراحی غرفه نمایشگاه

غرفه نمایشگاهتان باید کارایی‌های زیادی داشته باشد، در ادامه نکات بسیار ضروری را در مورد طراحی غرفه نمایشگاهتان می‌گوییم:

  • غرفه نمایشگاه شما باید به گونه‌ای طراحی شود که برای مخاطبانتان جلب توجه کند. یعنی وقتی مشتریان و یا شرکای تجاری شما وارد نمایشگاه پر از غرفه می‌شوند، این شما باشید که به عنوان اولین غرفه توجه‌ها را به خود جلب می‌کنید.
  • غرفه به گونه‌ای باشد که فضاهایی را برای ملاقات در نظر گرفته باشید! شما این همه زحمت می‌کشید که مشتریان جدید و شرکای متفاوتی پیدا کنید، برای همین تعبیه فضاهای مناسب برای مهمانان بسیار روی مغز مخاطب و تصمیم‌گیری آن تاثیرگذار است؛ برای همین بیشترین احترام را باید بگذارید.
  • به فکر آسایش نیروهای خود نیز باشید. فضای نمایشگاه به طور کلی برای افرادی که باید کل روز خود را در آن باشد بسیار خسته‌کننده و کسل‌کننده است؛ برای همین باید مکان‌های کوچکی را برای استراحت نوبتی کارمندان خودتان طراحی کنید تا بتوانند با روی گشاده‌تر و تمرکز بیشتری با مشتریان و شرکا مذاکره و تعامل کنند.
  • تزئین غرفه نمایشگاه و نمای بیرونی (و حتی درونی) آن باید حامل یک پیام باشد! باید هویت و ماهیت و برند کسب و کارتان را نشان دهد. برای همین هزینه تزیین غرفه نمایشگاه را به عنوان هزینه اضافه و بی‌‌ثمر نبینید. برای ایده گرفتن و تزئین خلاقانه غرفه نمایشگاه خود، حتما مطلب تزیین غرفه نمایشگاه ما را بخوانید.
طراحی غرفه نمایشگاه باید همه‌چیزتمام باشد!
طراحی غرفه نمایشگاه باید همه‌چیزتمام باشد!

پذیرایی در نمایشگاه

پذیرایی در نمایشگاه اهمیت بسیار بالایی دارد. زیرا مشتریان و شرکای شما با کیفیت بالای پذیرایی پی به سخاوتمندی شما می‌برند و این به بالا بردن احتمال همکاری کمک شایانی می‌کند. از آن جا که شرکت در نمایشگاه دردسرهای بسیار زیاد خود را دارد، به شما توصیه می‌کنیم این پذیرایی‌ها را از یک شرکت حرفه‌ای در این زمینه سفارش دهید. یکی از مهم‌ترین این شرکت‌ها مهمانو نام دارد. مهمانو یک شرکت تخصصی پذیرایی نمایشگاه است و مواد غذایی را در بالاترین کیفیت در اختیار شما قرار می‌دهد.
می‌توانید انواع شربت‌ را در بالاترین کیفیت و زیباترین بسته‌بندی از مهمانو دریافت کنید. شربت لیموناد تکنفره، شربت زعفران درجه یک، شربت خاکشیر و تخم شربتی و … هم در مهمانو موجود است و هم خودتان می‌توانید درست کنید.
برای پذیرایی‌‌های شبه غذا انواع کلاب را به شما توصیه می‌کنیم؛ کلاب شکلات، کلاب کره و مربا، کلاب ژامبون، کلاب پنیر و خیار و گوجه و … بسیار شیک و مناسب نمایشگاه هستند.

کلاب ژامبون مهمانو مناسب پذیرایی در نمایشگاه است.شماره سفارش: 0218612613
کلاب ژامبون مهمانو مناسب پذیرایی در نمایشگاه است. شماره سفارش: ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۳

تبلیغات در نمایشگاه را جدی بگیرید

صرف حضورتا در نمایشگاه یک بازاریابی خوب محسوب نمی‌شود! باید همه بدانند شما در نمایشگاه شرکت کردید و همچنین هرکسی که یکبار به غرفه شما سر زد، باید برندتان را فراموش نکند.
به اندازه کافی بروشور، کاتالوگ، کارت ویزیت و پوستر خوب طراحی و چاپ کنید که خدمات و محصولات شرکتتان را به طور کامل شرح دهد. به کارمندان خود هویت بدهید و برای هرکدام از آن‌ها کارت ویزیت جداگانه چاپ کنید تا به مشتریان بدهند. این کار یک نمود بیرون سازمانی دارد که افراد با کاراکترهای داخل سازمان شما به راحتی می‌توانند ارتباط برقرار کنند و نمود درون سازمانی آن ایجاد انگیزه برای کارمندان است.

محصولات و خدمات نمونه خود را برای تست در صورت امکان حتما در نمایشگاه قرار دهید. این که مشتریان شما صرفا شما را ببیننند با اینکه شما را تجربه کنند از زمین تا آسمان متفاوت است. کسی که محصولات و خدمات شما را تجربه می‌کند با شما تعامل برقرار کرده و در ذهنش جایگاه بسیار بهتری پیدا می‌کنید و خیلی دیرتر فراموش می‌شوید. برای همین بگذارید تجربه‌تان کنند. همچنین با تجربه کردن مشتریان، شما نسبت به محصولتان و ایراداتش بازخورد می‌گیرید و این به اصلاح محصولتان کمک شایانی می‌کند.

از ابزارهای تعاملی مانند تبلت و لپتاپ برای ارائه خود به مشتریان استفاده کنید و اجازه دهید آن‌ها تعامل کنند. این تعامل بسیار در فروش و برندسازی شما کمک‌کننده است.

ارتباط برقرار کردن و شبکه‌سازی کارمندانتان در نمایشگاه بسیار مهم است. سعی کنید از کارمندان برون‌گرای خود با فن بیان قوی در نمایشگاه استفاده کنید و حتما آن‌ها را آموزش دهید و به خوبی آمادگی ذهنیشان را بالا ببرید که چه اهدافی دارید و وظیفه آنان چیست.

از اینترنت غافل نشوید! حضور شما در نمایشگاه به صورت فیزیکی نباید باعث غافل شدنتان از فضای دیجیتال شود. در شبکه‌های اجتماعی خود و صنایع خود حتما حضورتان در نمایشگاه را اطلاع‌رسانی کنید و از اتفاقات نمایشگاهی خود برای شبکه‌های اجتماعی و سایتتان تولید محتوا بکنید.

بروشور کمک شایانی به آشنایی مراجعه‌کنندگان با کسب و کارتان می‌کند.
بروشور کمک شایانی به آشنایی مراجعه‌کنندگان با کسب و کارتان می‌کند.

آماده پاسخ دادن در نمایشگاه باشید

هیچ مبارزی بدون آمادگی وارد میدان نبرد نمی‌شود. شما هم باید کارمندان خود را آماده پاسخ به هر سوال چالشی و غیرچالشی بکنید. از تجربیات نمایشگاه خود استفاده کنید و از بخش پشتیبانی و فروش و … شرکت خود بپرسید معمولا مشتریان چه سوال پرتکراری را می‌پرسند و بهترین پاسخ به آن سوالات چیست؟ این سوالات و پاسخ آن را به صورت لیستی تهیه و در اختیار کارمندان مستقر در نمایشگاه قرار دهید.

مشتریان نمایشگاه را جذب کنید

این هم هزینه برای شرکت در نمایشگاه برای به دست آوردن مشتریان جدید است. برای همین حتما از مشتریان خود راه ارتباطی نظیر شماره موبایل و ایمیل و … بگیرید و برای این کار یک پروتکل سفت و سخت تنظیم کنید. همچنین به بهانه‎‌های مختلف با مشتریان خود ارتباطات برقرار کنید. مثلا بگویید برای دریافت جدیدترین اخبار حوزه تخصصی خود ایمیلشان را بدهند و یا بگویید برای دریافت بهترین راه‌حل‌های رفع مشکلشان شماره خود را بدهند. مشتری نباید این احساس را کند که قرار است مزاحمش شوید و یا صرفا جهت فروش خود با او تماس می‌گیرید.

مدیریت هزینه‌ها و بودجه نمایشگاه

مدیریت و بودجه نمایشگاه را جدی بگیرید. مهم‌ترین هزینه‌های شرکت در نمایشگاه به شرح زیر است:

  1. هزینه اجاره غرفه نمایشگاه و ثبت نام
  2. هزینه تزیین و ساخت غرفه از طراحی تا اجرا
  3. هزینه تبلیغات و بازاریابی از چاپ تا تبلیغات دیجیتال
  4. هزینه کارمندان و آموزش آنان
  5. هزینه پذیرایی در نمایشگاه
  6. هزینه تهیه محصولات و خدمات برای تست
  7. هزینه ابزارهای تعاملی مانند لپتاپ و تبلت

تمام این هزینه‌ها را براورد کنید و به واحد مالی و مدیرعامل خود گزارش دهید تا آمادگی این هزینه را داشته باشد.

ارزیابی و آنالیز نمایشگاه

مدتی پس از اتمام نمایشگاه، هزینه‌های آن در کنار فوایدی که برایتان داشت را در کنار هم بگذارید و ببینید آیا شرکت در نمایشگاه برای کسب‌ و کارتان مفید بوده یا خیر؟ این آنالیز بسیار کمک‌کننده است تا متوجه شوید آیا در نمایشگاه‌های بعدی شرکت کردن به صلاح است یا خیر؟ برای همین ساده از کنار این ارزیابی رد نشوید. همچنین فاکتورهای این ارزیابی را قبل از شروع نمایشگاه تهیه و تنظیم کنید و در اختیار کارمندان مستقر در نمایشگاه قرار دهید تا بدانند قرار است بر اساس چه متر و معیاری مورد آنالیز قرار بگیرند.

و تمام شد. امیدواریم توانسته باشیم شما را به طور کامل با فرایند برنامه‌ریزی شرکت موفق در یک نمایشگاه آشنا کرده باشیم. اگر سوال و نکته‌ای دارید در قسمت نظرات بنویسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا