تشریفات مراسم سالگرد فوت

معمولا بعد از مراسم چهلم اطرافیان اصرار می‌کنند که لباس عزا را درآورید و به زندگی عادی برگردید. ولی آیا واقعا یاد عزیز از دست رفته فراموش‌شدنی است؟ اگر جواب مثبت بود، الان شما در حال مطالعه این مطلب نبودید! ما تا انتهای این مطلب همراه شما هستیم تا به طور کامل و حرفه‌ای برگزاری مراسم سالگرد فوت را آموزش دهیم تا بتوانید در برابر روح عزیز سفر کرده سرافراز باشید، شما نیز همراه ما باشید تا این آموزش حرفه‌ای را از دست ندهید.

مراحل برگزاری مراسم سالگرد

برای برگزاری مراسم فوت نیاز است که مراحلی را پشت سر بگذارید. ما به دقت سعی کردیم به طور کامل این مراحل را جمع‌آوری کنیم تا چیزی کم و کسر نباشد و مراسم سالگرد را به طور کامل برگزار کنید. در ادامه از بای بسم الله تا تای تمت برگزاری مراسم سالگرد فوت را مشاهده می‌نمایید:

۱-هماهنگی اقوام درجه یک متوفی

قبل از شروع هر چیزی، تمام برگزارکننده‌های مراسم سالگرد فوت دور هم جمع شوید و مشخص کنید مراسم چگونه برگزار شود؟ چقدر قرار است پول برای این مراسم وسط بگذارید؟ قرار است مراسم در سر مزار برگزار شود یا مسجد؟ چه پذیرایی ترحیم ای برای آن در نظر گرفتید؟ چه کسانی را می‌خواهید دعوت کنید؟ منابع مالی را چه کسی قرار است تامین کند؟ و … این ها همه سوالاتی هستند که باید پاسخ دهید.

۲-متن دعوت مراسم سالگرد فوت

برای دعوت از مهمانان باید یک متن تاثیرگذار آماده کنید. برای ایده گرفتن به صورت کامل می‌توانید با کلیک روی متن مراسم ختم، محتوای تخصصی ما در این باره را مطالعه نمایید. در ادامه متنی جذاب برای ایده گرفتن شما قرار دادیم:

یک سال از پرواز غمناک ….. عزیزمان گذشته و دست روزگار او را از ما جدا کرده است. یک سالی با درد گذشت و همه ما مبهوت و تلخ آن را گذراندیم. این سال را چه مبهوت به پایان بردیم و در فراقش چه خون‌ها که از دل چکید و چه اشک‌ها که بر رخ دوید. به منظور گذشت یک سال، مراسم سالگرد فوت شادروان ……. در روز …. در مکان ….. از ساعت …… تا ….. برگزار می‌گردد.

۳-چاپ کارت دعوت ترحیم مراسم سالگرد فوت

این قسمت برای همه اجبار نیست، کسانی که دوست دارند، می‌توانند کارت دعوت ترحیم شیکی سفارش دهند و متن خود را در آن نوشته و به مهمانان مراسم خود بدهند. همچنین می‌توانید به جای این کار، آن متن را پیامک کنید و یا به شکل تماس تلفنی و یا در گروه‌های مجازی اطلاع‌رسانی کنید.

۴-اجاره مکان برگزاری مراسم سالگرد فوت

اگر قصد رزرو مسجد و یا سالنی را دارید هر چه سریعتر این کار را انجام دهید. برای پیدا کردن این مکان از اهالی محل خود پرس‌وجو کنید و حتما قبل از رزرو نگاهی به داخل آن بیاندازید. مواردی مثل وجود جای پارک، دسترسی آسان برای افرادی که وسیله نقلیه شخصی ندارند، وجود سرویس بهداشتی تمیز و کافی، داشتن آشپزخانه بزرگ و دارای امکانات و دسترسی آسان قسمت خانم‌ها و آقایان به هم و داشتن صندلی برای نشستن افرادی که پا و زانوهایشان مشکل دارد، از مواردی هستند که حتما آن‌ها را در نظر داشته باشید.

مسجد برگزار مراسم ترحیم
مسجد برگزار مراسم ترحیم

۵-اجاره صندلی و سایه‌بان برای مراسم ختم در مزار

اگر قصد برگزاری مراسم سالگرد فوت در آرامگاه را دارید، حتما برای در امان ماندن مهمانان از آفتاب و یا باران و برف، سایه‌بان تهیه کنید و صندلی‌های راحتی برای نشستن اجاره کنید. همچنین زیرانداز بزرگی برای اطراف قبر تهیه کنید.

۶- دعوت از مهمانان

پس از مهیا شدن متن و روش دعوت و مکان برگزاری، دیگر وقت آن است که مهمانان خود را دعوت کنید. سعی کنید دعوت را بین افراد برگزارکننده تقسیم کنید تا با کار گروهی بتوانید در حجم بالایی مهمان دعوت کنید. سعی کنید بسیار محترمانه برخورد کنید و دلخوری‌های قبلی (در صورت وجود) را به روی دیگران نیاوررید.

۷-دعوت از سخنران و مداح برای مراسم سالگرد فوت

با پرس و جو مداح خوش‌صدایی را پیدا کنید و آن را به مکان برگزاری مراسم دعوت کنید. حتما افرادی که قرار است از آن‌ها تشکر شود را لیستشان را به مداح بدهید و در مورد متوفی و شرایطش شرح دهید تا شعر مناسبی را بخواند. اگر محل برگزاری مراسم سر مزار باشد، باید به حال بلندگو و سیستم صوتی فکری کنید و یا آن را خودتان اجاره کنید و یا از مداح بخواهید همراه خود بیاورد. هنگام محاسبه حق‌الزحمه مداح باید هزینه ایاب و ذهاب و مداحی و سیستم صوتی را محاسبه کنید و با احترام در داخل پاکتی در اختیار مداح قرار دهید. برای سخنران سعی کنید از روحانی که منبر جذابی دارد، دعوت کنید.

معمولا مسئولان مسجد شما را می‌توانند راهنمایی کنند که از چه مداح و روحانی استفاده کنید. همچنین در بسیاری از موارد در مراسم ختم دوست دارند از خواننده و نوازنده دعوت کنند که برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله تخصصی مراسم ختم لاکچری را مطالعه نمایید.

۸-تهیه پک پذیرایی ختم

یکی از مهم‌ترین ارکان برگزاری مراسم سالگرد فوت، پک پذیرایی این مراسم است. معمولا باید سعی کنید در این پک از میوه پذیرایی و نوشیدنی پذیرایی و کیک بسته بندی استفاده کنید. همچنین سینی حلوا و خرما قسمت جدانشدنی هر پذیرایی ختمی است. شما تمام اقلام پک پذیرایی را به طور کاملا آماده و با کیفیت از شرکت مهمانو بخرید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی پک پذیرایی ختم بزنید.

۹-گل‌آرایی سنگ قبر و یا میز ترحیم

اگر مراسم ختم خود را در آرامگاه برگزار می‌کنید، باید سنگ قبر را گل‌آرایی کنید. برای گل‌آرایی اگر شخص متخصص و باسلیقه‌ای در بین خود دارید به او بسپارید و اگر چنین فردی وجود ندارد، آن را به فردی متخصص بسپارید. معمولا از گل‌های سفید و سیاه و قرمز برای گل‌آرایی استفاده می‌کنند. گلبرگ‌های گل را جدا کرده و به شکل‌های جذابی روی قبر تزئین کنید. همچنین برای برگزاری مراسم در سالن و یا مسجد، میزی بزرگ را که به آن میز ترحیم می‌گویند گل‌آرایی می‌کنند و از عکس متوفی و شمع نیز در آن استفاده می‌کنند. این کار نیاز به سلیقه و دقت بالایی دارد. برای همین حتما آن را به فردی وارد و متخصص بسپارید.

میز ترحیم شکیل
میز ترحیم شکیل

۱۰-هماهنگی با افراد علاقه‌مند برای پذیرایی مراسم سالگرد فوت

از بین اقوام از افرادی که علاقه‌مندند، بخواهید از چند ساعت زودتر در مکان برگزاری حضور پیدا کنند و به شما در برگزاری کمک کنند. برای حمل و نقل، دم کردن چای، پخش پک پذیرایی، جمع کردن اقلام خورده شده و …. نیاز به کمک دارید.

۱۱-تدارک شام و یا ناهار مراسم سالگرد فوت

اگر دوست دارید می‌توانید ناهار و یا شام مراسم ختم بدهید. برای عرضه غذا یا می‌توانید آن را در خود مسجد برای صرف کردن ارائه کنید، یا مهمانان را به سالن غذاخوری هدایت کنید و یا به صورت غذای بیرون بر بدهید. همچنین غذا را می‌توانید خودتان بپزید، ولی ما توصیه می‌کنیم آن را بی‌دردسر بخرید.

امیدواریم با استفاده از این موارد یک مراسم سالگرد فوت عالی برگزار کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا