شام مراسم ختم را چگونه ارائه کنیم؟

با این که در اغلب مواقع به مهمانان مراسم ختم ناهار می‌دهند؛ ولی بسیاری ترجیح می‌دهند سفره احسان خود را در ضیافت شام مراسم ختم عزیز خود پهن کنند. این شام کم چالش نیست و دردسرهای زیادی دارد. یکی از دلایل سختی‌ مضاعفش این است که بسیاری از رستوران‌ها و تالارها، امکان ارائه غذای زیاد را در شب ندارند. احتمالا مدل برگزاری این شام و پذیرایی از مهمانان نیز یکی از مسئله‌های بزرگ شماست؛ اما اصلا نگران نباشید!

در این مطلب به طور کامل، نکات پذیرایی شام مراسم ختم را به شما می‌گوییم و برای عزیزانی که در تهران و کرج و یا اطراف آن حضور دارند، پیشنهاد ویژه‌ای برای نحوه تهیه غذای مراسم ختم داریم. پس با ما همراه باشید.

در ابتدا به سراغ مکان ارائه شام به مهمانان می‌رویم.

مکان غذاخوری شام مراسم ختم کجا باشد؟

اگر محل برگزاری مجلس ترحیم در مسجد است، می‌توانید در همان جا شام را ارائه دهید. برای این کار نیاز با سفره یکبارمصرف دارید. معمولا هر رول از این سفره‌ها ۵۰ متر است و یک سفره ۵۰ متری که در دو طرفش مهمانان بشینند، می‌تواند مناسب برای ۱۰۰ نفر باشد. برای همین اگر مثلا ۳۰۰ مهمان دارید، به سه رول سفره نیاز دارید که پیشنهاد می‌کنیم چهار رول بگیرید تا اگر اتفاقی افتاد، شرمنده مهمانان نشوید.

گزینه دوم برای مکان غذاخوری شام مجلس ترحیم، می‌تواند منزل شما یا حتی یکی از اقوام و آشنایانتان باشد. اگر منزل بزرگی و جاداری دارید، این مورد نیز کمک‌کننده است. اگر قصد پذیرایی شام ختم در منزل دارید، این مورد را در نظر بگیرید که بسیاری از مهمانان دوست ندارند و یا معذب می‌شوند که به خانه شما بیایند؛ برای همین توصیه می‌کنیم مقدار زیادی از شام مراسم ختم را به صورت پک بیرون‌بر تهیه کنید تا به اقوام دور و افرادی که قصد حضور در منزل شما را ندارند، بدهید.

صرف شام مجلس ترحیم در مسجد
مسجد، یکی از گزینه‌های میل کردن شام مجلس ترحیم

تالار پذیرایی و رستوران گزینه دیگر روی میز شماست. اگر این مورد انتخاب شماست، حتما دقت کنید که نزدیک محل برگزاری و یا مسجد مجلس ترحیم باشد، چون پیدا کردن آدرس در شب مشکل است و ممکن است مهمانان مجلس ختمتان را دچار مشکل کند.

شام مراسم ختم به شکل بیرون‌بر

می‌توانید کلا بیخیال سرو غذا توسط مهمانان شوید و آن را به شکل پک به مهمانان بدهید تا راحت بتوانند در خانه آن را میل کنند. این کار چند مزیت بزرگ دارد؛ یکی از این مزیت‌ها آن است که بسیاری از افراد رژیم هستند و در شب یا شام نمی‌خورند و یا شام سبکی مصرف می‌کنند و این باعث می‌شود در زمان دیگری که علاقه‌مندند شام را بخورند. همچنین بسیاری از افراد به دلیل شرکت در مراسم، فرصت تهیه غذا برای ناهار روز بعد در سرکار را پیدا نکردند و اینگونه می‌توانند شام مراسم ختم شما را در روز بعدی مصرف کنند.

حتی اگر قصد سرو غذا در مکان مورد نظر خود را دارید و حتی اگر شام مراسم ختم را ظروف چینی ارائه می‌دهید، تعداد زیادی ظرف یکبارمصرف همراه خود داشته باشید، زیرا بسیاری از مهمانان قصد تقسیم غذای خود با افراد دیگری را دارند و یا میل ندارند آن را به طور کامل در همان شب میل کنند.

حالا سوال این است که شام چی بدهیم؟

شام مجلس ترحیم چه باشد؟

معمولا باید شامی همه‌پسند داد. یک ایده عالی آن است که دو مدل شام مراسم ختم متفاوت تهیه کنید تا احتمال نارضایتی مهمانان را به صفر برسانید. در کل غذاهای چلوکباب، چلو جوجه کباب و زرشک پلو با مرغ مورد قبول تقریبا همه هستند. پیشنهاد ما این است که اگر قرار بر ارائه مثلا جوجه کباب در ضیافت شام مراسم عزا را دارید، حدود ۱۰ الی ۲۰ عدد چلوکباب نیز تهیه کنید تا به افراد بدهید که به جوجه کباب علاقه ندارند. از ارائه غذاهای دارای بادنجان(بادمجان، بادمجون) مثل قیمه بادنجان خودداری کنید، چرا که افراد زیادی از آن متنفرند. همچنین حواستان باشد غذایتان دارای سیر نباشد، زیرا بوی سیر مورد علاقه اکثر مردم نیست. حالا همراه این غذای خوشمزه چه چیزی می‌چسبد؟

همراه شام مراسم ختم چی بدهیم؟

اگر غذایتان کباب است، هرگز سماق را فراموش نکنید! برای بسیاری از افراد سماق کباب مهم‌تر از خود کباب است. در مواردی که غذاهایی مانند جوجه کباب و یا چلوکباب می‌دهید، به دلیل خشک شدن کباب، از کره یک‌نفره بهره ببرید. همچنین قاشق و چنگال فلزی برای زمانی که مهمانان در نزد شما غذا را سرو می‌کنند، ضروری است؛ زیرا غذا خوردن با قاشق و چنگال پلاستیکی سخت است. برای همین به تعداد مهمانان خود قاشق و چنگال آماده کنید. اگر شامتان بیرون‌بر است، ارائه قاشق و چنکال یکبارمصرف فراموش نشود.

اگر غذایتان جوجه کباب است، همراه آن لیمو برش‌داده‌شده و یا آبلیمو به شکل یک‌نفره ارائه کنید، چون بسیاری از مهمانان جوجه خود را ترش دوست دارند. با توجه به متفاوت بودن ذائقه مردم و همچنین وجود مشکلات فشار خون و بیماری قلبی عروقی در بسیاری از آن‌ها، غذای خود را به شکل شور ارائه ندهید ولی در عوض نمک یک‌نفره همراه آن فراموش نشود. وجود خلال دندان و دستمال کاغذی نیز بسیار کمک‌کننده است و اقلام همراه غذایتان را تکمیل می‌کند.

سماق همراه با کباب و لیمو همراه با جوجه کباب

نوشابه یا دوغ؟ کدام روی میز شام مراسم ختم باشد؟

از کسی پوشیده نیست که دوغ فواید زیادی دارد و مملو از کلسیم است و از آن طرف نوشابه جز ضرر و قند و کالری چیزی ندارد؛ ولی متاسفانه اقبال مردم نسبت به نوشابه خیلی بیشتر از دوغ است. برای همین توصیه ما این است که همراه شام مجلس ترحیم خود نوشابه دهید و بهتر است بیشتر نوشابه‌هایتان مشکی باشد. وجود نوشابه لیمویی و نارنجی در کنار نوشابه مشکی نیز برای تعدادی از مهمانانتان جذاب خواهد بود. اما در تعداد محدودی دوغ نیز تهیه کنید، که آن را به مهمانان سالمند و دیابتی و سالم‌خور خود بدهید.

البته به ترکیب جمعیتی مهمانان خود نیز نگاه کنید. اگر به شکل ارثی در فامیل و آشنایتان دیابت و یا بیماری دیگر شایع است و یا اگر اکثر مهمانانتان سن و سال دار هستند، بهتر است دوغ بدهید.

انتخاب بین ماست و سالاد در شام مراسم ترحیم

مدل خوردن سالاد کمی سخت است و همچنین رعایت بهداشت در تهیه و توزیع سالاد دارای چالش‌های فراوانی است و برای همین توصیه اکید آن است که ماست، آن هم ماست پرچرب مانند ماست‌موسیر بدهید. اما اگر ارائه سالاد برایتان راحت است، آن را در کنار سس مخصوص سالاد خود به مهمانان ارائه کنید. حتما این نکته را مد نظر قرار دهید، که سالاد برای حفظ بهداشت به شکل تکنفره ارائه کنید و آن را به شکل چند نفره جلوی مهمانان خود قرار ندهید.

آب معدنی در شام مراسم ختم فراموش نشود

خیلی از مواقع آب فراموش می‌شود، ولی بسیاری از مهمانان دچار عطش می‌شوند و حتما آب معدنی نیز در سبد شام ختمتان جای بگیرد. اگر به شکل حضوری از شرکت‌کنندگان مراسم ختم عزیزتان پذیرایی می‌کنید، لیوان یکبار مصرف را از قلم نیندازید؛ چون بسیاری از مهمانان دوست ندارند نوشیدنی و آب خود را به طور کامل بخورند و یا با بطری مصرف کنند. همچنین نی هم به مهمانان بدهید.

فانتزی‌بازی در شام ختم

مواد غذایی مانند خیارشور اسلایس‌شده و یا ترشی کلم قرمز و حتی سالاد کلم آغشته به سس مایونز، می‌توانند گزینه‌های فانتری سفره شام شما باشند. انواع آبمیوه طبیعی به خصوص آب پرتقال نیز می‌توانند میز شما را جالب کند. اگر قصد سنگ تمام گذاشتن دارید، می‌توانید نیم‌نگاهی نیز به این گزینه‌ها داشته باشید.

متن شام مراسم ختم برای دعوت

حالا برای دعوت مهمانانتان به مراسم ختم باید برای آن‌ها دعوتنامه بفرستید. شما هم می‌توانید از طریق فضای مجازی و پیامک مهمانان خود را دعوت کنید و یا هزینه بیشتری کنید و آن را روی کارت دعوت چاپ کنید و به مهمانان بدهید. در هر صورت نیازمند متن قوی هستید که در ادامه چند نمونه برای شما می‌آوریم. البته اگر روی متن مراسم ختم بزنید وارد مطلبی می‌شوید که به شکل اختصاصی انواع متون در آن قرار دارد.

متن دعوت شام مراسم ختم ۱

بازگشت همه به سوی اوست

به مناسبت چهلمین (سومین/هفتمین) روز درگذشت شادروان مرحوم (مرحومه)…… مجلس ترحیمی در روز ….. از ساعت …. تا ساعت …. به آدرس ….. برگزار می‌گردد.

ممتنی است با تشریف‌فرمایی خود به صرف شام سبب شادی روح آن مرحوم و التیام قلب بازماندگان شوید.

متن دعوت شام مراسم ختم ۲

با نهایت تاسف و تاثر به مناسب درگذشت شادروان مرحوم مغفور …… مجلس یادبودی در روز …… از ساعت …… تا ساعت ……. به آدرس ……. به صرف شام برگزار می‌گردد. شما عزیزان با حضور خود سبب شادی روان آن مرحوم و آرامش بازماندگان می‌شوید.

متن دعوت شام مراسم ختم ۳

انالله و انا الیه راجعون

با دلی آکنده از درد و اندوه درگذشت (پدرم، مادرم، برادرم و ….) را به اطلاع اقوام و آشنایان می‌رسانم. مراسم (سوم، هفتم، تشییع، چهلم) آن مرحوم در روز ….. و ساعت …. در ….. به صرف شام برگزار می‌گردد. با تشریف‌فرمایی خود روح آن مرحوم را شاد کنید و تسلی غم نزدیکانش باشید.

چگونه شام مراسم ختم را تهیه کنیم؟

یکی از بزرگترین دغدغه‌ها، طبخ شام مراسم ختم است. این مورد نیازمند جای مناسب بزرگی است و باید از آشپزخانه مسجد محل برگزاری مجلس ترحیم و یا حیاط خانه کسی استفاده کنید. همچنین باید از یک آشپز حرفه‌ای و دستیار آشپز دعوت به عمل آورید و از او مواد غذایی مورد نیاز را جویا شوید و تمام آن‌ها را تهیه کنید. همچنین باید دیگ و ابزارهای آشپزی عمده را از جایی اجاره کنید و همچنین کپسول گاز و شعله گاز بزرگ تهیه کنید. این کار باعث کثیف شدن محل طبخ می‌شود و به فکر تمیز کردن بعد از پخت غذا نیز باشید.

 اما راه‌حل کم‌دردسر تهیه غذا از بیرون و رستوران است. نه نیاز به خرید تک‌تک مواد اولیه غذا دارد و نه نیاز به جا و آشپز و دیگ و …. . از آنجا که تهیه غذای برای شب، سخت‌تر از روز است. ما برای تهیه غذای شام مراسم ترحیم، مهمانو را به شما توصیه می‌کنیم. مهمانو شرکت حرفه‌ای تهیه غذای ختم و پک پذیرایی ترحیم است.

پک و شام برای پذیرایی ختم

بدون دردسر و پیگیری و بدوبدو، پک پذیرایی ختم و شام مراسم ختم خود را یکجا از مهمانو سفارش دهید. باکیفیت‌ترین پک پذیرایی ختم و شام مراسم ختم را با چند کلیک برای مجلس خودتان از مهمانو بخرید. برای سفارش پک پذیرایی روی پک پذیرایی ترحیم کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا