مراسم ختم انعام را چگونه به بهترین شکل ممکن برگزار کنیم؟

انعام سوره مهمی از قرآن کریم است که به عقیده شیعیان مکی بوده و به طور یکجا به پیامبر (ص) نازل شده است. در مورد ثواب زیادِ خواندن این سوره روایات زیادی وجود دارد تا جایی که برخی می‌گویند در مورد سپر آتش جهنم بودنِ خواندن این سوره روایاتی وجود دارد. به همین جهت، برای عزیز تازه فوت کرده و همچنین نذرهای خاص، مراسم ختم کامل این سوره را برگزار می‌کنند. در این مطلب از بای بسم الله تا تای تمت برگزاری یک مراسم ختم انعام عالی هم از نظر معنوی و هم شکیل بودن ارائه کردیم، برای همین تا پایان همراه ما باشید.

 

مهمانان ختم انعام چه کسانی هستند؟

معمولا مهمانان مراسم خواندن این سوره ۱۶۵ آیه‌ای بانوان هستند و مجلس کاملا زنانه است. برای همین، تمام برگزارکنندگان مراسم ختم انعام باید خانم باشد و قاری این سوره نیز باید از بین خانم‌ها باشند.

 

قرائت سوره انعام چقدر طول می‌کشد؟

قرائت این سوره تواسط قاریان برجسته حدود یک ساعت به طول می‌انجامد؛ اما در مراسم ختم انعام به دلیل رعایت حال افرادی که روی خواندن متون قرآنی تسلط ندارند، آرام‌تر خوانده می‌شود و ممکن است چیزی بین ۱:۳۰ تا ۲ ساعت طول بکشد. معمولا مراسم، شامل نمازهای اصلی و فرعی بوده  و دعاهایی در آن قرار دارد و شامل پذیرایی می‌شود که باعث می‌شود حدود ۴ تا ۵ ساعت طول بکشد.

قرائت سوره انعام در مراسم ختم انعام
قرائت سوره انعام

برای ختم سوره انعام باید از چه کسی دعوت شود؟

بین خودتان و مهمانانتان بگردید ببینید کسی متخصص در زمینه برگزاری مراسم ختم انعام است یا خیر؟ اگر چنین فردی موجود بود حتما از او بهره بگیرید، در غیر این صورت از فردی متخصص که معمولا معروف به خانم جلسه‌ای است دعوت کنید. دستمزد این افراد را باید در داخل پاکت قرار دهید و تقدیم آنان کنید.

مراحل مراسم ختم انعام شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

معمولا بعد از ۴ رکعت نماز ظهر (برای مسافرین شکسته است)، دو رکعت نماز حاجت قرائت می‌شود و سپس ۴۱ بار صلوات می‌فرستید و ۱۱ بار ذکر: استغفرالله ربي و اتوب اليه را می‌گویید. در ادامه ۱۱ بار افوض امري الي الله ان الله بصير بالعباد گفته و ۱۱ مرتبه حسبنا الله و نعم الوكيل نعم المولي و نعم النصير می‌گویید. سپس ۱۱ مرتبه سوره حمد و ۳ بار توحید را می‌خوانید و در ادامه دعای اللهم اني اسئلك بحق سورة‌ الانعام و بحق محمد عليه افضل الصلاة و السلام و بحق اسمائك العظام ان تنظر الينا نظر رحمة و غفران و ان تحفظنا من شر كل ذي شر و من شر كل دابة ربي انت آخذ بناصيتها ان ربي علي صراط مستقيم اللهم بحق حقك و بحق النبي و عترته را می‌خوانید.

سپس سوره انعام را می‌خوانید. ممکن است شنیده باشید که وسط خواندن این سوره، دعاهایی می‌خوانند ولی بدانید که طبق نظر متخصصین مذهبی نباید بین خواندن آیات قدسی قرآن، از خودتان چیزی اضافه کنید.

 

بعد از ختم انعام، ۱۱ مرتبه بگویید لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین. استغفرالله ربی و اتوب الیه. ۱۲ مرتبه بگویید افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد و ۳ بار ذکر ربنا اتنا من لدنک رحمه وهیی لنا منامرنا رشدا را بگویید.

 

در انتها بخوانید:

اللهم صل علی محمد و ال محمد اللهم یا سریع الحساب یا شدید العقاب یا غفور یا رحیم یا خالق کل شی ء یا رازق کل حی یافاطر الارض والسماء یا فالق الحب و النوی یا ذالجود والسماح یا مرسل الریاح یا مسبب الاسباب یا مسهل الصعاب یا مفتح الابواب یامدور الفلک الدوار یا مقلب القلوب والابصار یا من یعلم الاسرار ولا یهتک الاستار یا محیی الاموات یا منزل البرکات یا نورالارضین و السموات یا مقیل العثرات یا غافر الخطیات یا ساتر العورات یا مانع البلیات یا دافع السیئات یا کاشف الکربات یا ولی الحسنات یا عالم السر و الخفیات یا کافی المهمات یا مجیب الدعوات یا قاضی الحاجات اقض حاجاتنا فی هذه الساعه بحق هذه الایات یا بدیع السموات والارض یا من لا یحتاج الی البیان والتفسیر یا اله الاولین والاخرین یا ذاالجلال والاکرام استجب دعانا یا سیدنا و مولنا بحق القران العظیم و النبی الکریم برحمتک یا ارحم الراحمین و صلی الله علی محمد و اله اجمعین.

 

برای ختم انعام چه چیزهایی لازم است؟

موارد زیر برای ختم انعام توصیه می‌شود:

 

چادر و قرآن برای مهمانان

از آنجایی که مهمانان این مراسم بانوان هستند و طبیعی است که خیلی‌ها ممکن است چادری نباشند و علاقه داشته باشند در این مراسم چادر سر کنند؛ برای همین باید سه کار را انجام دهید:

  1. به مهمانان متذکر شوید که افراد علاقه‌مند، همراه خود چادر بیاورند.
  2. به خانم‌هایی که با آن‌ها رابطه نزدیک دارید بگویید هرچقدر که چادر اضافه دارند همراه خود بیاورند تا بتوانید به مهمانان بدهید.
  3. بگردید و هرچه چادر دارید به صورت تمیز در اختیار مهمانان عزیزتان قرار دهید.
چادر در مراسم ختم انعام
چادر در مراسم ختم انعام

 

در مورد قرآن هم دقیقا همین کاری که برای چادر قرار است بکنید، انجام دهید. خودتان و نزدیکانتان هرچه قرآن دارید بیاورید و از بقیه نیز بخواهید قرآن بیاورند.

رحل قرآن

توصیه می‌کنیم به دلیل طولانی بودن این سوره به مهمانان خود رحل (زیرقرآنی چوبی که قرآن را روی آن می‌گذارند) بدهید. از مهمانان مذهبی خود بخواهید که هرچه رحل دارند، بیاورند و همچنین می‌توانید رحل مساجد و حسینیه‌های محل خود را برای چند ساعت قرض بگیرید و در عوض کمک مالی به آن‌ها بکنید.

توصیه می‌کنیم از رحل قرآن استفاده کنید
توصیه می‌کنیم از رحل قرآن استفاده کنید

پارچه سیاه متناسب ختم انعام

اگر برای عزیز از دست‌رفته‌ای مراسم ختم انعام برگزار می‌کنید، سعی کنید پارچه‌های سیاه به دیوار بزنید. همچنین می‌توانید از پرچم‌ها و سیاهه‌های ایام عزاداری اباعبدالله استفاده کنید.

خوراکی‌های سفره ختم انعام

معمولا از خرما و حلوا تزئین‌شده در ختم انعام استفاده می‌کنند. برای خرید انواع خرما و حلوا تزئین‌شده به صورت کاملا باکیفیت و متناسب برگزاری مراسم ختم انعام روی خرید خرما و حلوای مجلسی بزنید. به دلیل آن که آقایان اجازه حضور در چنین مراسمی ندارند، پذیرایی ختم انعام را به صورت پک شده به مهمانان بدهید تا بتوانند با خود به خانه ببرند و مجلستان از ثواب فاتحه آقایان نیز بی‌بهره نماند. از آنجا که خرید محصولات باکیفیت پذیرایی سخت و دارای دردسر است، به شما توصیه می‌کنیم پک‌های ختم انعام مهمانو را بخرید. برای اطلاع از این پک‌ها روی پک پذیرایی ختم انعام بزنید.

خرما و حلوا ویژه ختم انعام مهمانو شماره سفارش: 02188612613
خرما و حلوا ویژه ختم انعام مهمانو

 

برای خرید میوه پذیرایی، به بدون لک و مجلسی بودن میوه‌ها دقت کنید. معمولا میوه‌هایی مثل موز، خیار و سیب خوش‌خوراک‌تر و اقبال عمومی‌ بیشتری دارند. برای خرید موز شسته شده، روی خرید موز مراسم بزنید و برای تهیه سایر میوه‌ها روی پک میوه بزنید.

همچنین وجود انواع نوشیدنی و شیرینی و کیک در سفره ختم انعام بسیار شکیل و دلنشین است. سعی کنید سفره رنگارنگ باشد تا همه سلیقه‌ها را در خود جای دهد. اگر خیلی قصد دارید این مراسم معنوی را به‌یادماندنی کنید می‌توانید آب پرتقال کاملا طبیعی مهمانو را تهیه کنید.

علاوه بر این حلوای بیسکوییتی می‌تواند برای این مدل مراسمات جذاب باشد، برای دیدن این مدل حلوای مراسم ختم انعام روی حلوای بیسکوییتی کلیک نمایید.

حلوا بیسکوییتی مهمانو برای ختم انعامشماره سفارش: 02188612613
حلوا بیسکوییتی مهمانو برای ختم انعام

شمع و قاب عکس و ربان سیاه

اگر مراسم ختم انعام را برای فوت کسی گرفتید، زیباست روی میز پارچه سیاه بکشید و روی آن شمع سیاه بگذارید و روشن کرده و بین دو شمع، عکس متوفی که کنار آن ربان سیاه وجود دارد، قرار دهید. این کار باعث می‌شود حین مراسم مهمانان بارها به یاد متوفی بیفتند و فاتحه‌ای نثار روحش کنند.

 

سیستم صوتی خانم جلسه‌ای

اگر تعداد مهمانانتان زیاد است و محیط برگزاری بزرگی دارید برای رسیدن صدای قاری به همه نیاز به میکروفون و بلندگو است. معمولا افراد قاری خودشان سیستم دارند و از آن‌ها بخواهید که سیستم صوتی خود را بیاورند و اگر چنین نیست مجبور به اجاره هستید.

 

سفره مراسم ختم انعام

سعی کنید سفره‌ای تمیز و بزرگ تهیه کنید تا همه بتوانند به راحتی پای سفره اکرام شما بشینند. سعی کنید مواد غذایی را به گونه‌ای درون سفره بگذارید تا هرکسی که در هرجایی نشسته به همه آن‌ها دسترسی ساده داشته باشد.

 

گلاب

برای عطرآگین و عرفانی کردن فضا و به خصوص زمانی که نام پیامبر اسلام (ص) می‌آید گلاب تهیه کنید و در هوا اسپری کنید. همچنین در تابستان می‌توانید در کولر آبی خود گلاب بریزید تا عطر گل محمدی فضای مکان برگزاری مراسم را در بر بگیرد.

 

مکان برگزاری مراسم ختم انعام کجا باشد؟

معمولا ختم سوره مبارک انعام را در منزل برگزار می‌کنند ولی اگر بتوانید در مسجد یا حسینیه برگزار کنید، دیگر دردسرهای چادر و قرآن و … وجود ندارد و فضا محیاتر باشد.

 

امیدواریم توانسته باشیم به شما کمک کنیم تا مراسم ختم انعام را به بهترین شکل برگزار کنید و در ثواب زیاد این مراسم شریک باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا