تشریفات مراسم ختم، صفر تا صد مراحل مجلس ترحیم

انسان‌ها وقتی عزیزی را از دست می‌دهند، علی‌رغم تمام غمی که در وجودشان دارند و خیلی سرحال نیستند؛ از ته دلشان می‌خواهند مراسمات و آداب برگزاری مراسم ختم را به بهترین شکل ممکن انجام دهند تا کمی احساس آرامش کنند و دِین خود را به عزیز از دست رفته، ادا کنند. همیشه این نگرانی وجود دارد که تشریفات مراسم ختم به طور کامل اجرا نشود و موردی از قلم بیفتد. ولی نگران نباشید! مجله مهمانو ضمن عرض تسلیت، در این مطلب کنار شماست تا تمام و کمال مراحل مراسم ختم را ارائه کند. با این مطلب تشریفات مراسم ختم، صفر تا صد از تشییع تا مجلس ترحیم را اصولی انجام دهید و نگران چیزی نباشید. پس همراه ما باشید و ادامه این مطلب را بخوانید.  

مراحل و تشریفات مراسم ختم به چه شکل است؟

معمولا با دریافت گواهی فوت این فرایند شروع می‌شود و با برگزاری مراسم چهلم و تهیه سنگ قبر تمام می‌شود. در ادامه قدم به قدم و به ترتیب همراه شماییم تا تشریفات مراسم ختم را جلو برویم:

۱-دریافت گواهی فوت اولین گام تشریفات مراسم ختم

می‌دانیم سخت است؛ ولی راهی هست که همه ما باید طی کنیم. معمولا پزشک با دیدن علائم فوت که نشان‌هایی در تنفس و سردی بدن و مردمک چشم است، گواهی فوت را صادر می‌کند. این اتفاق معمولا در بیمارستان رخ می‌دهد ولی پزشکان این حق را دارند که در خانه هم این گواهی را صادر کنند. البته همیشه به همین راحتی این گواهی صادر نمی‌شود و اگر احساس شود شائبه‌ای در مورد عمدی بودن و یا دخالت افرادی در مرگ متوفی وجود دارد، پزشکی قانونی موشکافانه بررسی انجام خواهد داد و علت مرگ مشخص خواهد شد.

۲-اطلاع به اقوام و برای آمادگی روحی و حضور در مراسم تشییع

در دومین گام از مراحل مراسم ختم، باید خبر فوت را به اقوام نسبتا نزدیک اطلاع‌رسانی کرد و از آن‌ها خواست به سایرین اطلاع‌رسانی کنند. حتما به این نکته دقت کنید که هرچقدر هم که ناراحت هستید سعی کنید به طور ناگهانی و با حالت گریه خبر را ندهید و سناریو بچینید. مثلا بگویید فرد متوفی حال خوبی ندارد و در بیمارستان است و از هوش رفته است و سپس کم‌کم خبر را بدهید؛ زیرا خبر فوت ناگهانی ممکن است باعث حمله قلبی و مغزی در طرف مقابل شود.

۳-فرستادن پیکر به سردخانه، سومین گام تشریفات مراسم ختم

این مرحله از تشریفات مراسم ختم برای همه متوفی‌ها وجود ندارد و بستگی به زمان فوت و مراسم تشییع جنازه دارد، ولی در اغلب موارد وجود دارد. پیکر متوفی را در کاور زخیمی می‌گذارند و داخل دستگاهی که دمای سردی دارد قرار می‌گیرند.

متوفی در سردخانه بیمارستان

۴-آماده کردن منزل برای مهمان‌های شهرهای دیگر

در این گام مهم تشریفات مراسم ختم، لباس سیاه بر تن کنید. صوت قرآن دانلود کنید و با استفاده از اسپیکر آن را پخش کنید. منزل را جارو بزنید و مرتب کنید و دَرِ بیرون را باز بگذارید. همچنین با اقوامی که بنر تسلیت تهیه کردند، برای نصب بنرها همکاری کنید. قاب عکسی رسمی از متوفی بیاورید و به گوشه آن ربان سیاه بزنید و میز ترحیم را با استفاده از شمع و گل بچینید.

۵-فرستادن متن مناسب مراسم ختم به اقوام و آشنایان

متنی آماده کنید و برای اقوام و آشنایان خود در شبکه‌های اجتماعی و یا با استفاده از پیامک بفرستید و با اعلام رسمی خبر درگذشت متوفی، آن‌ها را به مراسم تشییع پیکر عزیزتان دعوت کنید. اگر برای نوشتن این متن مشکل دارید،  این مرحله از تشریفات مراسم ختم را می‌توانید با کلیک روی مقاله متن مراسم ختم به خوبی پشت سر بگذارید.

۶-انجام کارهای اداری دفن، ششمین مرحله تشریفات مراسم ختم

قبل از هرچیزی از نظر قانونی نیاز است که ثبت احوال از فوت فرد باخبر شود. پس شناسنامه را به ثبت احوال دهید و آن را باطل کنید و مهر فوت را دریافت کنید؛ سپس با ارائه مهر فوت ثبت احوال و گواهی فوت پزشکی، اجازه دفن و کفن صادر می‌شود. پس از این مرحله، اگر قبر از قبل خریداری‌شده ندارید، اقدام به خرید قبر بکنید؛ معمولا قبرهای معمولی قیمت مناسبی دارند و به راحتی می‌توانید آن را خرید کنید. توصیه اکید ما این است که اگر قبر چندطبقه بود، تمام طبقات آن را خریداری کنید تا بعدا به مشکل نخورید.

۷-اجاره اتوبوس برای انتقال مهمانان از خانه متوفی به آرامگاه

بسیاری از مهانان که بعد از شنیدن خبر فوت در منزل متوفی حضور پیدا کردند، وسیله نقلیه شخصی ندارند و نمی‌توانند خودشان را به آرامگاه برسانند؛ بنابراین معمولا با مراجعه به افراد اجاره‌دهنده اتوبوس و یا شرکت واحد می‌توانید اتوبوس با راننده اجاره کنید. اتوبوس وظیفه این را دارد که مهمانان را به آرامگاه برده و پس از مراسم تشییع جنازه، آنان را به خانه متوفی و یا رستوران محل صرف غذا برگرداند.

۸-سفارش غذا برای بعد از مراسم تشییع جنازه

رسم است که مهمانان را بعد از مراسم تشییع جنازه، دعوت به رستوران و یا خانه برای صرف ناهار و یا حتی شام کنند. با پرس‌وجو بگردید و بهترین غذای شهرتان را پیدا کنید. اگر در تهران و یا کرج هستید، شدیدا مهمانو را برای سفارش ناهار پیشنهاد می‌کنیم که غذاهای بسیار متنوع با بالاترین کیفیت دارد. حداکثر تا صبح روز تدفین، غذا را سفارش دهید، چون تعداد آن بالاست و ممکن است تولیدکننده غذا دچار مشکل شود.

جوجه کباب با کیفیت مهمانو برای مراسم ختم

۹-هماهنگی با آمبولانس

باید با آمبولانس هماهنگ کنید که اگر پیکر متوفی در منزل قرار دارد و یا در بیمارستان است به آرامگاه شهرتان منتقل شود. در انجام دادن این مرحله از تشریفات مراسم ختم کمی سرعت به خرج دهید تا مهمانان حاضر در آرامگاه برای مراسم تدفین منتظر نمانند. بعضی افراد از آمبولانس می‌خواهند که متوفی را ابتدا به جلوی خانه خود بیاورد و بعد از مراسمی کوتاه، دوباره سوار آمبولانس می‌کنند و به آرامگاه می‌برند.

۱۰-ارائه کفن از پیش‌خریداری‌شده

بسیاری از افراد، مخصوصا کسانی که پیشبینی می‌کنند که به تازگی فوت کنند، برای خود کفن خریداری می‌کنند و قبل از فوتشان به اطرافیانشان می‌سپارند تا هنگام دفن و کفنشان، از آن استفاده کنند. ولی اگر متوفی شما کفن را تهیه نکرده اصلا نگران نباشید، چرا که غسالخانه همه آرامگاه‌ها انواع وسایل مورد نیاز را دارد و هزینه آن را نیز هنگام مراحل اداری می‌گیرند. بنابراین بدون دردسر از این قسمت تشریفات مراسم ختم نیز عبور خواهید کرد.

۱۱-فرستادن متوفی برای غسل میت

 در این مرحله از مراحل مراسم ختم، پیکر متوفی را از آمبولانس به غسالخانه آرامگاه شهرتان می‌فرستید و منتظر غسل میت توسط فردی متخصص می‌مانید. برخی از اقوام و خانواده‌ها رسم دارند که متوفی را توسط آشنایان خودشان غسل دهند و با هماهنگی می‌توانند این کار را انجام دهند. همچنین گاهی اوقات فرزندان و اقوام درجه یک متوفی که علاقه دارند، وارد غسالخانه می‌شوند تا غسل دادن میتشان را ببیننند. سعی کنید در این قسمت از تشریفات مراسم ختم نهایت همکاری را با مسئولان آرامگاه کنید و در کارشان اختلال ایجاد نکنید.

۱۲-اجاره تجهیزات رفاهی آرامگاه

معمولا آفتاب آرامگاه‌ها مثل تیغ به سر آدم می‌خورد و همچنین به دلایل بد بودن حال افراد، ایستادن برای همه ممکن نیست! برای همین اجاره سایه‌بان و صندلی برای محل دفن، تشریفات مراسم ختم شما را کامل می‌کند.

۱۳-مراسم دفن، تلخ‌ترین قسمت تشریفات مراسم ختم

پس از غسل میت و کفن‌پوش کردن متوفی، جنازه آماده خواندن نماز میت است؛ معمولا آرامگاه‌ها روحانی مخصوص این کار را در محل دارند و نماز میت قرائت می‌شود، ولی می‌توانید خودتان هم از روحانی خاصی دعوت کنید تا او نماز میت را به جای آورد. همچنین برای مداح متخصص مراسم دفن که آداب دفن را به جای می‌آورد و مداحی نیز کند هم می‌توانید از مداح‌های خود آرامگاه استفاده کنید و هم شرایط این وجود دارد که از مداح خاصی دعوت به عمل آورید. پس از خواندن نماز میت، تشییع جنازه و انتقال پیکر عزیز از دست رفته به محل دفن آغاز می‌شود. معمولا باید از فردی وارد، دعوت کنید تا با ذکر عزت و شرف لااله الا الله و عزت و بزرگی رسول خدا از خدا بخواهد متوفی را مورد آمرزش و رحمت خود قرار دهد.

مراسم خاکسپاری توسط اقوام و آشنایان

پس از انتقال تابوت به محل قبر خریداری شده، پیکر از تابوت به عمق قبر کنده‌شده انتقال پیدا می‌کند و معمولا توسط یکی از اعضای خانواده‌ میت، قسمتی از کفن باز می‌شود تا صورت متوفی معلوم شود. پس از ادای آداب اسلامی، روی پیکر معمولا بلوک‌های قرار داده می‌شود و سپس روی آن خاک ریخته می‌شود. بعد از پایان مراسم از مداح بخواهید پشت بلندگو محل صرف ناهار و یا شام را به مهمانان اعلام کند و از آن‌ها برای حضور در مراسم تشییع، نهایت تشکر را به عمل آورد. این نکته را فراموش نکنید به دلیل غم و گریه زیاد، مهمانان به شدت تشنه می‌شوند و قندشان افت می‌کند، بنابراین برای خرید عمده این محصولات روی آب معدنی و آبمیوه و کیک کلیک کنید.

۱۴-صرف ناهار، یکی از مهم‌ترین مراحل تشریفات مراسم ختم

خودتان را به عنوان بستگان درجه یک، زودتر از سایرین به محل صرف ناهار، حالا چه خانه باشد یا رستوران، برسانید و در جلوی درب ورودی به مهمانان خوش‌آمدگویی کرده و آن‌ها را راهنمایی کنید. همچنین چندین بار پیگیر این باشید که چیزی کم و کسر نباشد و همه بتوانند به راحتی غذای خود را سرو کنند. پس از میل کردن غذا و هنگام خداحافظی، زمان و مکان مراسم سوم را به مهمانان اعلام نمایید.

۱۵-خرید خرما و حلوای مجلسی برای مهمانان منزل متوفی

خرما و حلوا قسمت جدایی‌ناپذیر تشریفات مراسم ختم است. معمولا خرما و حلوا را به شکل ساده جلوی مهمان قرار نمی‌دهند و از خرما و حلوای تزئین‌شده استفاده می‌کنند. اگر زمان ندارید و یا دنبال خرما و حلوای باکبفیت مراسم ختم هستید، روی سفارش آنلاین حلوا و خرما بزنید.

۱۶-چاپ آگهی ترحیم

با در دست داشتن عکس رسمی و زیبا از متوفی به مراکز چاپ بروید و درخواست چاپ آگهی ترحیم کنید. اگر متوفی شما خانم باشد، می‌توانید از عکس او استفاده نکنید و جای عکسش تصویر گل بگذارید. در آگهی ترحیم معمولا شعری دوبیتی متناسب و جانسوز قرار می‌دهند. نام متوفی را ذکر می‌کنند و مکان و زمان مجلس یادبود که سوم یا هفتم است را ذکر می‌کنند و از خوانندگان دعوت می‌کنند که در مراسم برای شادی روح مرحوم و تسلی بازماندگان شرکت کنند. در پایان نیز از خانواده‌های نزدیک به متوفی نام برده و تشکر می‌کنند. به اندازه کافی این آگهی را چاپ کنید و به درب منزل متوفی بچسبانید و به اقوام و آشنایان برای چسباندن بدهید.

۱۷-تهیه ناهار و شام و صبحانه برای مهمانانی که در خانه می‌مانند

در تشریفات مراسم ختم، باید فکری هم به حال مهمانانی که در منزل شما هستند بکنید. چون هم نیاز به جای خواب دارند و هم باید به آن‌ها صبحانه و ناهار و شام داد. با توجه به اینکه خانواده عزیز از دست رفته آنچنان حال و حوصله تهیه غذا ندارند، توصیه می‌کنیم غذا را به شکل بیرون‌بر تهیه کنید. همچنان می‌توانید برای سفارش صبحانه با کیفیت مهمانو، روی صبحانه آنلاین کلیک کنید و برای سفارش میان وعده برای مهمانان روی خرید میان وعده کلیک نمایید.

۱۸-برگزاری مجلس ترحیم

مهم‌ترین جز از تشریفات مراسم ختم همین برگزاری مجلس یادبود است. معمولا یکی از مجالس سوم و هفتم را مفصل و دیگری را سبک برگزار می‌کنند. دیگر این بستگی به توان شما از نظر مالی و جسمی برای برگزاری مراسم ختم دارد. احتمالا یکی از مراسمات را در محل دفن متوفی در آرامگاه برگزار می‌کنید و یکی از آن‌ها را نیز در مسجد برگزار کنید. در ادامه به صورت جداگانه مراحل برگزاری را بیان می‌کنیم، ابتدا به سراغ برگزاری مراسم در آرامگاه می‌رویم.

۱۹-چاپ کارت دعوت (اجباری نیست)

می‌توانید به مراکز چاپ کارت دعوت بروید و برای هرکسی کارت دعوتی چاپ کنید و به او بدهید. انجام این کار ضروری نیست و به سلیقه شما بستگی دارد.

۲۰-اجاره صندلی و سایه‌بان برای مراسم ختم

تشریفات مراسم ختم در این مراسم ایجاب می‌کند که به سراغ اجاره صندلی و سایه‌بان بروید، چون قبرستان مکان مناسبی برای نشستن ندارد. صندلی و سایه‌بان  را باید به صورت ساعتی از همان آرامگاه اجاره کنید.

سایه‌بان و صندلی برای رفاه حال مهمانان مجلس ترحیم

۲۱-اجاره باند و بلندگو و هماهنگی مداح

معمولا مداح‌های حرفه‌ای خودشان بلندگو و میکروفون و باند دارند و هزینه آن را از شما می‌گیرند. اگر زبان خاصی دارید، می‌توانید از مداح‌های محلی‌خوان استفاده کنید. با کمی پرس‌وجو می‌توانید مداح‌های خوب شهرتان را پیدا کنید و از یکی از آن‌ها دعوت کنید. هزینه‌هایی که مداح می‌تواند از شما بگیرد: هزینه ایاب و ذهاب، بلنئگو و باند و خواندن خودشان است. سعی کنید در این قسمت از تشریفات مراسم ختم، آب آشامیدنی در دسترس مداح هنگام خواندن قرار دهید تا گلویش خشک نشده و دچار مشکل نشود.

۲۲-تهیه پک پذیرایی ترحیم

پک و بسته پذیرایی مراسم ختم، چه در آرامگاه برگزار شود و چه در مسجد باشد، یکی از ارکان مهم تشریفات مراسم ختم است. معمولا در بسته پلاستیکی و مقوایی، کیک و آبمیوه و آب معنی و میوه و کار پلاستیکی و دستمال و کاغذی و نمک قرار می‌دهند. خرید میوه‌ای که زده نداشته باشد، شستن آن، خرید کیک و آبمیوه با کیفیت و …. دردسر زیادی به همراه دارد. ممکن است در انتها هم کیفیت دلخواه شما را نداشته باشد. ولی مهمانو که سال‌ها تجربه درخشان در تهیه پک پذیرایی ترحیم دارد، دقیقا می‌داند چه میوه‌ای را در چه فصلی مناسب است؟ چه پکی مناسب حجم پذیرایی شماست؟ و چگونه بهترین پذیرایی را خواهید داشت؟

بنابراین برای خرید روی پک پذیرایی ترحیم بزنید و یا اگر سوالی در مورد اقلام این پک‌ها دارید، مشاورین ما در خدمت شما هستند و با ۸۸۶۱۲۶۱۳ در وقت اداری تماس بگیرید.

۲۳-تهیه گل سر مزار

برای سر مزار گل تهیه کنید و آن را به اقوام باسلیقه خود، به خصوص خانم‌ها بسپارید تا قبر را با آن تزئین کنند. طرح‌های بسیار جالبی برای تزئین قبر با گلبرگ وجود دارد که  افراد هنرمند بلد هستند و با استفاده از آن قبر متوفی را برای مراسم آماده می‌کنند.

۲۴-توزیع غذای مراسم ختم (اجباری نیست)

این که قصد پذیرایی به صرف ناهار یا شام را دارید، به خودتان بستگی دارد؛ ولی اگر قصد ارائه شام را دارید، مقاله اختصاصی شام مراسم ختم را بخوایند. می‌توانید غذا را به شکل پک بیرون‌بر در همان مزار بدهید و یا مهمانان خود را به خانه و رستوران دعوت کنید. اگر در مسجد هم هستید، هم می‌توانید در مسجد غذا را برای سرو کردن توزیع کنید یا از گزینه‌های دیگر استفاده کنید. این مورد اجباری نیست و صرفا اگر علاقه دارید می‌توانید انجام دهید.

حالا به سراغ برگزاری مراسم ختم در مسجد می‌رویم: اول از همه بگوییم که این مورد را به طور کامل‌تر در مقاله برگزاری مجلس ختم در مسجد آموزش دادیم.

۲۵-رزور مسجد برای مجلس ختم

هنگام اذان مغرب به دنبال مسئول مسجد مورد نظر بروید و برای زمان مشخصی آن را رزرو کنید و هزینه‌اش را بدهید. همچنین شرایط آشپزخانه مسجد را برای پذیرایی جویا شوید و نگاهی به آن بیندازید.

۲۶-دعوت از مداح و روحانی

معمولا باید از یک مداح و یک روحانی که وظایف مداحی وروضه‌خوانی و سخنرانی را دارند، دعوت کنید. برای این کار می‌توانید از مسئول مسجدی که رزور کردید کمک بگیرید.

۲۷-سفارش تاج گل، یک کار کلاسیک در تشریفات مراسم ختم

برای مجلس ترحیم می‌توانید تاج گل سفارش دهید و یا کار جالب‌تر آن است که پول آن را خرج کودکان بدسرپرست و امور خیریه کنید. البته بیشتر تاج گل‌ها را اطرافیان و اقوام می‌آورند که می‌توانید از آن‌ها نیز خواهش کنید هزینه آن را به نیت متوفی خرج امور خیریه کنند.

خرید تاج گل ترحیم، رسمی کلاسیک

۲۸-تهیه سنگ قبر، تشریفات مراسم ختم بعد از چهلم

بعد از چهلم به فکر تهیه سنگ قبر و نصب آن باشید. معمولا فرزندان متوفی و یا اقوام درجه یک با انتخاب متنی تاثیرگذار به مراکز نوشتن روی سنگ قبر می‌روند و درخواست چاپ عکس متوفی و متن دلخواهشان را می‌دهند. همچنین برای نصب سنگ قبر نیز باید هزینه‌ را متقبل شوید و بالای سر کار باشید تا به درستی و تمیز نصب کنند.

هزینه تمام شده صفر تا صد یک ختم چقدر می‌شود؟

با در نظر گرفتن برگزاری مجلس هفتم و چهلم به شکل مفصل و مجلس سوم به شکل سبک و صرف شام بعد از تشییع جنازه و مراسم چهلم، همچنین پذیرایی مهمانانی که در منزل دارید و پرداخت‌های خرید قبر و دفن و کفن و وسیله نقلیه و آگهی ترحیم و …. اگر تعداد مهمانانتان به طور میانگین ۲۰۰ نفر و مهمانان حاضر در منزلتان ۲۰ نفر باشد، باید چیزی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون برای یک تشریفات مراسم ختم آبرومند هزینه کنید. در این مقاله سعی کردیم با استفاده از تجربه چندین ساله خود، کاملترین تشریفات مراسم ختم را ارائه کنیم و چیزی را از قلم نیندازیم. مهمانو برترین شرکت ایرانی در ارائه پک ترحیم و شام و ناهار تشریفات مراسم ختم است. امیدواریم این روزهای سختتان تمام شود و برای مراسم‌های شادی خود پک‌های مهمانو را بخرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا