مراسم ختم پدر باید چگونه باشد؟

پدر ستون هر خانواده و چشم و چراغ هر خانه‌ای است؛ از دست دادنش بسیار تلخ است و غم آن را نمی‌توان با چیزی مقایسه کرد. برای ارزش جایگاه پدر، تمام فرزندان سعی می‌کنند بهترین مراسم ختم پدر را برگزار کنند تا روح آن مرحوم را شاد کنند و تسلی برای قلب خودشان شوند. ما کامل‌ترین مقاله ممکن در مورد مراحل مراسم ختم از قبل از تشییع تا بعد از چهلم را در مقاله تشریفات مراسم ختم قرار دادیم. در این مطلب بیشتر سعی کردیم با شما در مورد مواردی که مخصوص ختم پدر است، صحبت کنیم. پس همراه ما باشید و به دقت و چندین بار مطالب ذکرشده را مرور کنید.

برای تشییع جنازه پدر باید چه کار کرد؟

اگر پدر وصیت خاصی برای محل خاکسپاری و یا کفن و … داشته حتما آن را در صورت امکان عملی کنید. همچنین از برادر و خواهرهای خود پرس‌وجو کنید تا وصیت و توصیه‌ای از طرف پدر روی زمین نماند.

حتما به مداحی که قرار است برای مراسم خاکسپاری بخواند، ذکر کنید که متوفی پدر است و نام تمام فرزندان و دامادهای عزیز از دست رفته را به مداح بگویید تا از آن‌ها تشکر کند و عرض تسلیتی خدمت به آن‌ها داشته باشد.

مراسم ختم پدر در مسجد

برگزاری مراسم ختم پدر در مسجد یا بهشت زهرا

اول از هرچیزی دقت داشته باشید که به محض ثبت فوت پدر، تا روز انحصار وراثت تمام دارایی‌های او نزد بانک مسدود می‌شود و به آن دسترسی نخواهید داشت. به دلیل آن که در اغلب خانواده‌ها خرج‌کننده پدر است، این نکته را مدنظر داشته باشید و از منابع دیگر باید هزینه‌های مراسم ختم پدر را تامین کنید.

چه در مسجد و چه در بهشت زهرا، به مداح و سخنران یادآوری کنید که اشعار مناسب پدرتان بخوانند. در هنگام برگزاری مراسم ختم پدر، پسرهای متوفی باید در جلوی درب مسجد و یا در کنار صندلی‌های مراسم ختم در بهشت زهرا ایستاده و به مهمانان خوش‌آمد بگویند.

پذیرایی مراسم ختم پدر باید چگونه باشد؟

برای پذیرایی هم می‌توانید خودتان تک‌تک اقلام را تهیه کنید و یا از شرکت‌هایی مانند مهمانو آن را به شکل آماده بخرید. به دلیل سنگین و کمرشکن بودن داغ از دست دادن پدر، توصیه می‌کنیم حتما به صورت آماده پک پذیرایی ترحیم خود را سفارش دهید. این پک‌ها به صورت کاملا آماده است و تمام میوه‌های درجه یک شسته‌شده و در بهداشتی‌ترین حالت ممکن در کنار کیک و آبمیوه و … قرار گرفتند.

به غیر از مواد غذایی می‌توانید، قرآن و یا کتاب‌های مرجع دیگر مانند مفاتیح الجنان را همراه با عکس پدر خود در ابتدای آن چاپ کنید و به مهمانان بدهید تا هروقتی که دعا و یا قرآنی خواندند، پدر شما نیز در ثواب آن شریک باشد.

پذیرایی از مهمانان شهرهای دیگر

این نکته را نباید فراموش کرد که احتمالا ده‌ها مهمان از شهرهای دیگر به منزل شما می‌آیند و قصد دارند حداقل چند روز در منزلتان سکونت داشته باشند، برای همین، حواستان باید به جای خواب، صبحانه، ناهار، شام و میان‌وعده‌هایشان باشد. مهمانان شما احتمالا در طول مدت اقامت نیاز به استحمام در منزلتان دارند و به همین دلیل، حمام خانه خود را تمیز کنید و به مهمانان حوله یک بار مصرف بدهید.

همچنین اگر مشکلی در تعداد رخت خواب داشتید، از بستگان درجه یک شهر خود کمک بگیرید و به تعداد مهمانان جای خواب را محیا کنید.

نمونه آگهی ترحیم پدر

آگهی ترحیم مراسم ختم پدر

سعی بکنید برای آگهی ترحیم پدر و همچنین متن مراسم ختم پدر، سنگ تمام بگذارید و متن و شعری مرتبط و جانسوز انتخاب کنید. اگر در پیدا کردن این متن و شعر دچار مشکل شدید روی مقاله متن مراسم ختم ما کلیک کنید و در قسمت متن مراسم ختم پدر، متن‌ها و شعرهای زیبای ختم پدر را گلچین کنید.

اگر پدرتان بزرگ‌خاندان بوده باشد، حتما این مورد را در آگهی ترحیم ذکر کنید و از تمام نوادگان پدربرزرگ پدری خود در انتهای این آگهی، یاد کنید.

پسر بزرگ جلودار کارهای مراسم ختم پدر

می‌دانیم که همه دوست دارند برای مراسم ختم پدرشان سنگ تمام بگذارند؛ ولی معمولا پسر ارشد خانواده جلودار باید باشد و به عنوان یک بزرگ، کارها را بین سایر اعضای خانواده و برادر و خواهرهای خود تقسیم کند. البته این یک قانون سفت و سخت نیست و صرفا برگرفته از عرف و فرهنگ ایرانی است و ممکن است در یک خانواده سایر فرزندها و یا حتی‌ نوه‌های عزیز از دست رفته کارها را به جلو ببرند.

مراجعه به وصیت و وکیل پدر

جدای از قضایای مالی که تا روز چهلم نباید به آن پرداخته شود، ممکن است پدرتان در وصیت خود چه به شکل شفاهی و چه کتبی توصیه‌ای کرده باشد که باید به سرعت به سراغ آن بروید و جامه عمل به آن بپوشانید؛ مخصوصا زمان‌هایی که دِینی بر گردن پدر شماست و باید از کسی حلالیت طلبیده شود و یا حساب و کتابی با افرادی وجود داشته باشد، بدون فوت وقت به سراغ آن‌ها بروید و انجامش بدهید تا روح پدرتان قرین رحمت خداوند و آرامش ابدی شود.

تزئین قبر با گل

معمولا اگر عزیز از دست رفته صاحب دختر و یا دخترانی باشد، آن‌ها گل‌های سرخ و سفیدی را می‌خرند و قبر پدرشان را با آن تزئین می‌کنند. اگر تزئین کردن با گلبرگ‌ها و شاخه‌های گل را بلد نیستید به راحتی با سرچ کردن در گوگل و دیدن تصاویر می‌توانید انواع تکنیک‌ها را یاد بگیرید و به زیبایی قبر پدر را تزئین کنید.

احترام فراوان به عمه‌ها و عموهایتان

عمه‌ها و عموهایتان برادر نازنین خود را از دست داده‌اند و از شما بیشتر اندوهگین نباشند، کمتر هم نیستند. به همین جهت برای اطلاع‌رسانی مراسم ختم پدرتان، حتی اگر کدورتی هم وجود داشته، آن را کنار بگذارید و با تمام عزت و احترام آن‌ها را در غم خود شریک بدانید. همچنین نام آن‌ها را کاملا عادلانه در آگهی ترحیم چاپ کنید و در نصب بنر تسلیتشان در درب منزل خود کمکشان گنید. برای مراسم ختم پدر، سعی کنید سنگ تمام بگذارید و آبرومندانه‌ترین و بهترین مراسم ممکن را برگزار کنید و سوم و هفتم و چهلم همه‌چیزتمامی برگزار کنید، در ضمن شرکت مهمانو آماده ارائه انواع خدمات پذیرایی ترحیم و ناهار و شام ختم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا