برای مراسم ختم چی درست کنیم؟

مراسم ختم، مراسم آبروداری است! چون چه درست و چه غلط، شرکت‌کنندگان در این مراسم، کیفیت مجلس ختم را مرتبط با شان و جایگاه عزیز از دست‌رفته می‌دانند. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این مراسم، پک پذیرایی ترحیم است. برای همین، درست کردن مواد غذایی برای این مجلس عزا، خیلی با غذایی که در خانه برای اعضای خانواده تهیه می‌کنید، متفاوت است. برای همین باید با تمام دقت پذیرایی های ترحیم را درست کرد و از بهترین مواد غذایی برای تهیه آن استفاده کرد. حالا چی درست کنیم؟

تزیین خرما با گردو

خرما را می‌توانید همان طور که هست با هسته و بدون تزیین به مهمانان مراسم ختم ارائه دهید؛ ولی معمولا مهمانان توقع دارند خرمای شما تزیینی داشته باشد. معروفترین تزیین خرمای مجلس ترحیم، تزیین با گردو است. در این روش باید هسته‌های خرما را خارج کنید و جای آن مغز گردو بگذارید. توصیه اکید داریم از خرمای رطب استفاده کنید تا به هم نچسبد و علاوه بر خوشمزه بودن، ظاهر جذابی داشته باشد. اگر به خاطر غم از دست دادن عزیزتان و یا نبود زمان، قادر به تهیه خرمای تزیین‌شده نیستید، اصلا نگران نباشید! شرکت مهمانو که متخصص برگزاری این مراسم است در محصولات خود، سینی خرمای گردویی با روکش حلوا دارد و به راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید.

حلوا تزیین شده مراسم ختم

از قدیم الایام حلوا اصلی‌ترین پذیرایی مجالس سوم و هفتم و چهلم و سالگرد بوده است. اما امروزه دیگر حلوا را به صورت ساده جلوی مهمان مراسم ختم نمی‎گذارند و با انواع و اقسام مواد مخالف و روش‌های مختلف تزیین می‌کنند. یکی از متداول‌ترین روش‌های تزیین خرمای ختم، تزیین با بیسکوییت است. حلوای تزیین‌شده با بیسکوییت و ویفر هم بسیار شکیل‌تر است و هم مشکلات بهداشتی استفاده از خرمای ساده را ندارد. شما می‌توانید این مدل خرما را خودتان درست کنید، ولی بهتر از ما می‌دانید که خوب از کاردرآوردن این مدل خرما چقدر سخت است و ریسک بالایی دارد. برای همین می‌توانید از بیرون، از جمله مهمانو، حلوای بیسکوییتی را تهیه کنید.

سینی حلوای بیسکوییتی مراسم ختم مهمانو
سینی حلوای ویفری مهمانو

میوه خرد شده برای مجلس ختم

جدیدا خیلی مد شده که از لیوان‌هایی شامل میوه های پوست کنده و خرد شده برای پذیرایی مراسم ترحیم استفاده می‌کنند. این میوه‌ها معمولا از میوه‌های آن فصل سال هستند و رضایت مهمانان مراسم ختم را بسیار بالا می‌برند. برای تهیه این پذیرایی، باید لیوان‌های محکم پلاستیکی و در دار تهیه کنید و انواع و اقسام میوه را با دقت بخرید و بشویید و پوستشان را بکنید و خرد کنید؛ سپس باید همه آن ها را با هم مخلوط کنید و در لیوان های پلاستیکی قرار دهید. مهمانو نیز میوه خرد شده مراسم ختم را دارد.

پک پذیرایی مراسم ختم

به غیر از خرما و حلوا معمولا بسته‌ های پذیرایی شامل چند قلم ماده غذایی و دستمال کاغذی و کارد پلاستیکی را برای پذیرایی از مهمانان مجلس عزا درست می‌کنند. معمولا این پک ها شامل موارد زیر می‌شند:

میوه مناسب مراسم ختم

میوه یکی از مهمترین فاکتور این بسته های پذیرایی است. البته معمولا یا از میوه خرد شده و یا از میوه کامل استفاده می‌کنند. برای همین اگر لیوان میوه تکه تکه شده جزئی از پذیرایی ختم شما است، دیگر نیازی به قرار دادن میوه در پک های پذیرایی نیست. موز یکی از بهترین میوه هایی است که می‌تواند در این بسته های ترحیم قرار بگیرد. چون هم خوردن آن راحت است و هم در نزد ایرانیان بسیار شکیل است. خیار و سیب هم گزینه‌های دیگری برای پذیرایی مراسم ختم شما هستند. همه این موارد را مهمانو به صورت کاملا شسته شده می‌تواند در اختیار شما قرار دهد و اگر شرایط تهیه آن را ندارید، اصلا نگران نباشید.

کیک و شیرینی مراسم ختم

توی کیک و شیرینی خیلی دستتان باز است. ساده‌ترین حالت می‌تواند کیک یزدی باشد که هم آبرومندانه است و هم نیاز به هزینه زیادی ندارد. جدیدا خیلی مدشده از کیک براونی و کیک‌ های خیس برای پذیرایی ترحیم استفاده می‌کنند و دیگر مشکل خشک بودن زیاد بقیه کیک‌ها را ندارند. البته گفتن این نکته ضروری است که درست کردن کیک و شیرینی خیلی دردسر و کثیف کاری دارد و ترجیحا آن را از بیرون و قنادی تهیه کنید. مهمانو انواع کیک و شیرینی را در محصولات خود دارد و در صورت نیاز اصلا نگران نباشید.

پک پذیرایی مراسم ختم مهمانو
یکی از پک های پذیرایی ختم مهمانو

آبمیوه و آب معدنی در مجلس ترحیم

وجود شیرینی و کیک باعث می‌شود گلوی مهمانان خشک شود و برای همین حتما مایعات باید در سبد طراحی بسته پذیرایی شما جای بگیرد. آبمیوه‌های چارگوش موجود در بازار از متداول‌ترین گزینه‌های نوشیدنی شیرین پذیرایی مراسم ختم شماست. در برخی از مراسمات صاحبان عزا آبمیوه طبیعی مثل آب هویج و آب پرتقال می‌گیرند که خیلی متداول نیست و کاملا سلیقه‌ای است. شما آبمیوه‌های شرکتی چارگوش را برای مراسم ترحیم می‌توانید از هرجایی تهیه کنید و مهمانو نیز در سبد خود این نوشیدنی ‌ها را دارد.

جدای از بخش خشک شدن گلو، به دلیل طولانی شدن مراسم ختم، احتمالا خیلی از مهمانان تشنه می‌شوند و به دلیل شلوغی رویشان نمی‌شود به شما بگویند و این موضوع باعث آزرده شدن خاطر آن‌ها می‌شود، برای همین یا از آبسردکن بزرگ در محل برگزاری مراسم استفاده کنید و اگر هم می‌خواهید شکل زیباتری داشته باشد، به مهمانان خود آب معدنی دهید.

کارد و دستمال کاغذی و نمک پک پذیرایی ختم

خیلی‌ها علاقه‌ مند هستند که میوه خود را با کارد ببرند و بعد بخورند و همچنین بعد از مصرف اقلام مختلف پک پذیرایی، نیاز به دستمال کاغذی دارند، برای همین همیشه باید در پک پذیرایی کارد پلاستیکی و دستمال کاغذی قرار داد. مشکلی که وجود دارد این است که تجربه ثابت کرده بسیاری از کاردهای پلاستیکی موجود در بازار ضعیف هستند و هنگام استفاده کج می‌شوند و می‌شکنند؛ برای همین هنگام تهیه این کاردها به این نکات دقت کنید و یا کارد میوه خوری و دستمال کاغذی مهمانو را بخرید.

کارد و دستمال بسته پذیرایی مراسم مهمانو
بسته‌‌بندی کارد و دستمال کاغذی مهمانو

چایی و شربت پذیرایی مراسم ختم

چایی و شربت هم می‌تواند گزینه های جذاب مواد غذایی مراسم ختم باشند. چایی در فصل‌ های سرد و شربت در فصل ‌های گرم سال حسابی می‌چسبد. شربت خاکشیر و تخم شربتی یکی از محبوب ترین شربت های مراسم ختم است که اتفاقا مهمانو آن را در سبد خود دارد و همچنین اگر قصد ارائه تی بگ چای دارید، مهمانو شما را تنها نمی‌گذارد. مراسم ختم علاوه بر نیاز به درست کردن مواد غذایی، آداب دیگری در برگزاری دارد که با زدن روی آداب برگزاری مراسم ختم می‌توانید آن را بخوانید و به آن آگاه باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا