چگونه کفاره گناهان را بپردازیم؟

گاهی گناهی انجام می دهیم و بعد ناراحت و افسرده می شویم، که چرا مرتکب فلان گناه شدیم! این نگرانی ما را از درون اذیت و آزار می دهد. از طرف دیگر، از عذاب الهی هم خائف هستیم، حالا چه کنیم؟ 

بدیهی است نافرمانی خدا و سرپیچی از اوامر او مسأله کوچکی نیست. انسانی که در دام وسوسه‌های نفسانی و شیطانی گرفتار آمد و تن به گناه داد، بلافاصله باید متوجه اقدام گستاخانه خود گردد. او با اندکی تأمل، از طرفی خود را از رحمت و عنایات و الطاف خداوند محروم می‌یابد و از طرفی دیگر، مستوجب خشم و غضب الهی می‌بیند. در این جا عقل هشیار او به کمکش می‌شتابد و از او می‌خواهد هر چه سریع‌تر خطا و لغزش خود را جبران کند و از خالق و رازق خویش عذر خواهی نماید و نافرمانی خود را به صورتی جبران کند. آیا راهی برای جبران هست؟

در پاسخ باید گفت: آری! خداوند رحمان و رحیم، برای زدودن آثار گناه و نافرمانی از پرونده اعمال گناهکاران و ایجاد آرامش در درون آنها، راهایی فرا روی آنها قرار داده است، از جمله آن راه ها، راهکاری به نام «كفاره » است!

از آیات قرآن و احادیث معصومین ع این چنین استفاده می‌شود که کفارات بزرگراهی است به سوی جبران گناه، پاکی و پاکیزگی و کسب رضایتمندی پروردگار! در حقیقت کفاره، جریمه ایست که شخص گناهکار برای جبران ارتکاب برخی از گناهان می‌پردازد. کفارات دارای اقسام متعددی است و برای بعضی لغزش ها، کفاره خاصی پیش بینی شده است.

نقش کفارات

کفارات دارای آثار پاک کنندگی،کاستن از عقوبات اخروی، رفع نگرانی های درونی و سازندگی است. علاوه دارای نقش بسیار ارزنده دیگری نیز می‌باشند و آن تأمین نیازهای مستمندان و محرومان و فراهم ساختن آسایش آن‌هاست.

شایسته است موضوع کفارات با توجه به تأثیرات ارزنده فردی و اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی که دارد، بیش از این در جامعه مطرح و اجرا گردد.

اینک مواردی از کفارات را بیان می‌کنیم:

کفاره روزه

۱- کسی که با داشتن عذر شرعی مثل بیماری، سفر و ناتوانی نتوانست روزه بگیرد، چنانچه مریضی او یا مشکل او تا ماه رمضان آینده ادامه یافت و موفق به قضا نشد:

برای هر روزی که روزه نگرفته، باید کفاره بدهد و آن یک مد طعام است.

لازم به ذکر است آنکه در جامعه معروف و متداول است، این نوع کفاره است، یعنی کفاره کسی که با داشتن عذر شرعی موفق به گرفتن روزه ماه مبارک رمضان تا رمضان آینده نشده  و یا می داند که نمی شود.

بدیهی است چنانچه این نوع کفاره، توسط همه ی کسانی که از گرفتن روزه معذور بوده اند، مخصوصا اغنیا به صورت کامل و درست پرداخت شود، نقش عمده ای در اطعام فقرا و سیر کردن مستمندان ایفا خواهد کرد.

۲- کفاره کسی که بدون داشتن عذر شرعی روزه ماه رمضان را نگیرد:

آزاد کردن یک برده، یا گرفتن دو ماه روزه و یا اطعام شصت مسکین است.

بعضی ها روزه های ماه مبارک رمضان را بدون داشتن عذر شرعی با بهانه یا بدون بهانه نمی گیرند. این افراد، برای جبران کار خود و کسب رضایت و خوشنودی خدا، لازم است یکی از کفارات بالا را بپردازند، که آسانترین آن ها، اطعام شصت مسکین برای هر روز، روزه خوردن است.

پرواضح است، پرداخت چنین کفاره ای، توفیقی است برای جبران گناه و آباد کردن سفره محرومان و مستمندان، یک تیر و دو نشان! البته این نوع کفاره، لازم است بیشتر مورد گفتگو قرار گیرد و عمل شود.   

کفاره سوگند

اگر کسی سوگند یاد کرد که کاری را انجام دهد و یا ترک نماید، چنانچه به سوگند خود عمل نکرد، باید کفاره بپردازد. کفاره سوگند عبارت است از: اطعام ده مسکین یا پوشاندن آن‌ها یا آزاد کردن یک برده

کفاره نذر

اگر کسی نذری کرد و از انجام آن خودداری کرد، کفاره تخلف از نذر بر او واجب می‌شود که عبارت است از: آزاد کردن یک برده یا گرفتن دوماه روزه و یا اطعام شصت مسکین

کفاره پیمان شکنی

چنانچه شخصی از عهدی که نموده تخلف کرد، برای جبران آن باید: برده­ای را آزاد کند یا دو ماه روزه بگیرد و یا شصت مسکین را غذا دهد.

مساله

دادن پول به عنوان کفاره به مسکین کافی نیست، بلکه باید غذا یا لباس داده شود مگر آن که فقیر، مورد اطمینان باشد و به او پول بدهد و او را وکیل کند که با آن پول برای خودش طعام یا لباس تهیه کند. کفارات متعدد دیگری نیز وجود دارد که در کتاب‌های فقهی به طور مفصل از آن‌ها ذکر شده است. همانگونه که ملاحظه می فرمائید، یکی از ارکان اساسی در کفارات، اطعام نیازمندان است که تقریباً در تمامی کفارات به چشم می‌خورد.

چگونه کفاره بدهیم؟

برابر احکام شرعی، کفاره را نمی توان به صورت وجه نقد و پول به نیازمندان داد و یا به حساب آنها واریز کرد، بلکه باید به صورت طعام و غذا به نیازمندان داد. البته این کار ممکن است برای برخی سخت و مشکل باشد! پس چه باید کرد؟

ما در ماه رمضان پک های افطار تک نفره ای را تدارک دیده ایم که می توانید با مراجعه به سایت مهمانو مشاهده کنید. شما می توانید به تعداد مسکین یا فقیری که باید اطعم کنید پک افطاری سفارش دهید. ما مراکزی را شناسائی کرده ایم که نیازمندان در آنجا حضور دارند، می توانیم پک های افطاری که شما سفارش دادید را در آن مکان ها توزیع بین نیازمندان توزیع کنیم.

برای سفارش پک افطار به صفحه اول سایت مهمانو مراجعه کنید. و یا با شماره تلفن ۸۸۶۱۲۶۱۳ تماس بگیرید.

پک افطار ماه رمضان
پک افطار ماه رمضان ۳
پک افطار ماره رمضان ۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا