پذیرایی مراسم چهلم باید چگونه باشد؟

مراسم چهلم معمولا مهم‌ترین مجلس ختم بین تمام مجالس دیگر است. به دلیل ناگهانی بودن فوت عزیزانمان، ممکن است نتوانیم مراسم سوم و هفتم را آنطور که شایسته فرد متوفی است، برگزار کنیم؛ به همین دلیل مراسم چهلم و پذیرایی مراسم چهلم از لحاظ حفظ آبرو و نشان دادن شان و جایگاه عزیز از دست رفته بسیار مهم است. برای همین در این متن سعی کردیم به شما بگوییم چگونه پذیرایی این مراسم را انجام دهید که به بهترین شکل ممکن برگزار شود، پس حتما با ما همراه باشید و به دقت و چند بار ادامه این مطلب را بخوانید.

پذیرایی مراسم چهلم چه فاکتورهایی دارد؟

اگر این مراسم را در صبح تا ظهر برگزار می ‌کنید، توصیه داریم که حتما به مهمانان خود ناهار بدهید.

ناهار مراسم چهلم باید چگونه باشد؟

 ناهار را می ‌توانید خودتان در آشپزخانه مسجد طبخ کنید و یا از بیرون سفارش دهید. توصیه می‌کنیم از بیرون سفارش دهید و خودتان را راحت کنید! چون بقیه قسمت‌ های مراسم به قدر کافی نیاز به زمان و انرژی دارد که تهیه اقلام غذا و پختن آن برای شما سخت باشد.

اگر غذا می‌دهید، حتما در ظرف یکبار مصرف از مهمانان خود پذیرایی کنید؛ چرا که به دلایل متفاوتی خیلی‌ها ترجیح می‌دهند غذای خود را به خانه ببرند. حتما در کنار غذایی که می‌دهید، یک دسر و یا نوشابه و ماست ارائه کنید؛ زیرا این کار ارزش غذای شما را بالا می‌برد.

آیا در مراسم چهلم ناهار بدهیم؟

سعی کنید حدود ۳۰درصد بالاتر از تعداد مهمانان غذا سفارش دهید؛ چون همیشه تعدادی از مهمانان بیشتر از یک پرس غذا می‌خورند و احتمالا شما تعدادی مهمان، از شهرهای دیگر خواهید داشت که نصف روز در خانه شما می‌مانند و نیاز به یک وعده دیگر غذا دارند. همچنین تعدادی از مهمانان شما بنا به دلایلی نمی‌توانند در مراسم حضور پیدا کنند و سخاوت‌مندانه است که برای قرائت فاتحه هم که شده، غذا را به دستشان برسانید. اگر هم به جای ناهار قصد دادن شام را دارید روی مقاله شام مراسم ختم بزنید تا به طور مفصل و کامل سرو شام در مراسم چهلم را یاد بگیرید.

اما جدا از این که قصد ناهار دادن به مهمانان مراسم چهلم دارید یا نه، پک پذیرایی و یا پذیرایی میان وعده، عنصر جدانشدنی پذیرایی مراسم چهلم است، برای همین حتما به این پک پذیرایی توجه ویژه‌ای کنید.

بسته پذیرایی مراسم چهلم باید چگونه باشد؟

بسته پذیرایی و یا به قول بعضی از دوستان، پک ترحیم مجموعه‌‍ای از مواد غذایی به شکل میان‌وعده است. این مورد را هم می‌توانید خودتان تهیه کنید و هم می‌توانید آن را از سایت مهمانو تهیه کنید. به علت این که مراسم چهلم بسیار انرژی‌بر است و از تهیه میوه مناسب تا شستن میوه‌های مجلسی نیاز به تخصص و وقت زیادی دارد. از تهیه کیک مناسب تا خرید آبمیوه‌ پذیرایی مراسم چهلم باعث می‌شود که تمرکزتان از برگزاری مراسم اصلی بر روی خرید و بسته‌بندی این اقلام برود.

به هر حال چه خودتان این اقلام را تهیه کنید و یا از مجموعه مهمانو به شکل آماده سفارش دهید، معمولا بسته پذیرایی دارای پنج فاکتور اساسی است: میوه، شیرینی و یا کیک، آبمیوه، آب، خرما و حلوا

موز در پذیرایی مراسم چهلم

میوه مجلس چهلم

در بین میوه‌ها، موز یکی بهترین میوه‌ها برای مراسم ختم است؛ چون هم میوه بسیار شیکی محسوب می‌شود و هم خوردن و سرو کردن آن بسیار راحت است. خیار و سیب، دیگر میوه‌هایی هستند که می‌توانند در پک پذیرایی مجلس چهلم شما قرار بگیرند.

کیک و شیرینی پذیرایی مراسم چهلم

کیک یزدی یکی از گزینه‌هایی است که کاندیدای قرار گرفتن در پذیرایی میان وعده مجلس ترحیم شما است؛ به دلیل مسائل بهداشتی، توصیه می‌کنیم از کیک‌ها و شیرینی‌ های بسته بندی شده استفاده کنید. مهمانو انواع و اقسام کیک‌های بسته‌بندی را دارد و به راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید. فقط به این نکته دقت کنید که کیک و شیرینی ای را بگیرید که مصرف آن راحت باشد تا مهمانان مراسم عزا معذب نباشند.

آبمیوه‌ های چهلم

حتما سعی کنید داخل پک پذیرایی مراسم ختم یک آبمیوه و یا خوراکی مایع و شیرین قرار دهید، این خوراکی هم کمک می‌کند که قند عزاداران دچار افت نشود و هم مناسب خوردن کنار کیک و شیرینی‌های خشک است. همچنین می‌ توایند به جای آبمیوه از شربت‌ های شیرین و گوارا نیز استفاده کنید. نکته خیلی خیلی مهم این است که در تمام فصول به خصوص فصل تابستان، آبمیوه و شربت گوارا را به صورت خنک به دست مهمان برسانید و حواستان باشد که گرم نشود.

آب در پذیرایی مراسم چهلم

امکان ندارددر این مراسم کسی تشنه‌اش نشود، از طرفی به دلیل زیاد بودن تعداد مهمانان، این موضوع ممکن است باعث کدورت شود؛ برای همین توصیه می‌کنیم همراه اقلام پذیرایی، حتما به مهمانان خود آب معدنی و یا آب آشامیدنی بدهید.

خرما و حلوا پذیرایی مراسم چهلم

از هر چیزی بتوان گذشت، از خرما و حلوا نمی‌توان عبور کرد. از قدیم ‌الایام در مزاسم عزا با خرما و حلوا از مهمانان پذیرایی می‌کنند و این مواد خوراکی مورد اقبال همه است. جدیدا این مواد را با انواع و اقسام فراوری تولید می‌کنند که اصلا نگران نباشید؛ چون مهمانو، گزینه‌های بسیار جذاب و زیادی برای خرما و حلوا مراسم ختم شما دارد.

حلوا و خرما مهمانو در پذیرایی مراسم چهلم

جدا از پذیرایی‌های به شکل مواد غذایی می‌توانید پذیرایی‌های معنوی دیگری، مانند قرآن کریم، زیارت عاشورا و … نیز به مهمانان بدهید تا هروقتی دعایی و یا قرآنی خواندند، قسمتی از ثواب آن به روح عزیز از دست رفته برسد. به شما اکیدا توصیه می‌کنیم مطلب جامع برگزاری مراسم ختم را بخوانید تا جدا از بُعد پذیرایی مراسم چهلم، با بقیه ابعاد برگزاری مجلس چهلم آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا