برای مراسم ختم چی ببریم؟

شرکت کردن در مراسم ختم علاوه بر ثواب و اجر اخروی، باعث تسلی غم بازماندگان می‌شود، همچنین خانواده فرد فوت‌شده هرگز فراموش نمی‌کنند در روزهای سخت کنارشان بودید و همیشه از شما به نیکی یاد می‌کنند. برای شرکت کردن کردن در مراسم ختم باید آداب مختلفی را رعایت کنید که یکی از آن‌ها می‌تواند بردن چیزی باشد که خلوص نیت شما را به صاحبان عزا نشان دهد. در این مطلب به آداب کلی شرکت در مراسم ختم می‌پردازیم و به سوال مهم برای مراسم ختم چی ببریم پاسخ جامع می‌دهیم؛ با ما همراه باشید.

آداب کلی شرکت در مراسم ختم

ابتدا به چند نکته بسیار مهم برای شرکت در مراسم ختم می‌پردازیم و در ادامه تمام گزینه‌های مناسب برای بردن در مراسم ختم را می‌گوییم.

اگر دعوت نشدید برای سرو ناهار و شام نمانید

گاهی متوفی از آشنایان و اقوام نزدیک شماست و طبیعی است که شما از افراد اصلی دعوت‌شده در مراسم هستید و حتی می‌توانید در مراسم ختم به میزبانان کمک نیز بکنید؛ ولی گاهی شما فامیل دور هستید و به علاقه خودتان به مجلس ترحیم رفتید که بسیار قابل احترام است؛ ولی نباید برای ناهار و یا شام مجلس بمانید؛ زیرا ممکن است تعداد کم آید و برای شما غذایی تدارک ندیده باشند.

کمک کردن به میزبان برای برگزاری مراسم

اگر از اقوام نزدیک هستید، حتما روز قبل از مراسم به میزبانان زنگ بزنید و آمادگی خودتان برای هرگونه کمک به برگزاری مجلس ختم را اعلام کنید؛ حتی اگر میزبانان به کمک شما نیاز نداشته باشند، این کار برای آن‌ها قوت قلب بزرگی است و باعث می‌شود احساس تنهایی نکنند.

 

کمک کردن به برگزاری مراسم ختم در مسجد

پوشیدن لباس مشکی و نپوشیدن شلوار و کفش جیغ

پیراهنتان حتما مشکی باشد و اگر چنین پیراهنی ندارید، تیره‌ترین لباسی که دارید را بر تن کنید و شلوار و کفشتان هم حتی‌الامکان تیره باشد. اگر خانم هستید، سعی کنید مانتو و چادر مشکی بپوشید و اگر میزبانانتان مذهبی هستند، احترامشان را حفظ کرده و از لباس‌ها پوشیده‌تر برای ساعتی که آنجا هستید، استفاده نمایید.

حفظ آراستگی به احترام خانواده متوفی

 حمام بروید، از عطرهای غیرِتُند استفاده کنید و لباس مناسب بپوشید و با موهای مرتب وارد مجلس شوید. آراستگی شما در این مدل از مجالس، نشانه شخصیت بالای شماست.

پیشنهادهایی برای شرکت در مجلس ترحیم

به شما پیشنهاد می‌کنیم که فرزند خردسالتان را حتی‌الامکان در این مراسم نبرید، زیرا با سر و صدا و بازی و خنده باعث بر هم زدن نظم مراسم و آزرده‌خاطری خانواده متوفی می‌شود.

تا جایی که می‌توانید کم و آرام صحبت کنید تا با صدای خود خللی در مجلس ایجاد نکنید. می‌دانیم که احتمالا بسیار از آشنایان خود را بعد از مدت‌ها می‌بینید و حرف‌های زیادی برای زدن دارید، ولی ترجیحا این صحبت‌ها را بعد از اتمام مجلس ترحیم و خروج از محل برگزاری مراسم ختم انجام دهید.

شما ممکن است بچه‌های بانمک فامیلتان را ببینید و یا دوستی را بعد از مدت‌ها ببینید و به نحوی بخواهید خوشحالی خود را از این اتفاق نشان دهید، ولی حواستان به غم صاحبان عزا باشد و با لبخند زدن و خندیدن آن‌ها را ناراحت نکنید.

حالا سوال اینجاست که توصیه می‌شود چه چیزهایی برای مراسم ختم ببریم؟

برای مراسم ختم چه چیزهایی ببریم؟

این که چه چیزهایی مناسب هستند تا به مجلس ختم ببریم وابستگی زیادی به محل زندگیتان دارد. فرهنگ‌‌ها در این زمینه می‌تواند متفاوت باشد و اگر قرار است از شهری برای مراسم شهر دیگری چیزی ببرید، حتما در مورد فرهنگ عزاداری آن منطقه پرس‌وجو کنید، ولی به طور کلی موارد زیر توصیه می‌شوند:

چاپ بنر و چسباندن به جلوی درب منزل متوفی

یکی از رسم‌هایی که تقریبا در همه فرهنگ‌ها وجود دارد، چاپ بنر تسلیت و چسباندن بنر به درب منزل است. معمولا یک متن مراسم ختم زیبا را باید خودتان بگویید و یا از مرکز چاپ بخواهید که بگویند و سپاس در زیر آن بنویسند که آن بنر از طرف چه کسانی است.

 

چاپ بنر تسلیت جلوی درب منزل متوفی

تاج گل بردن برای مراسم ختم

معمولا رسم است که برای مراسم ختم تاج گل می‌برند. اگر قصد دارید کمتر هزینه کنید، می‌توانید سبد گل ببرید. معمولا از رز و گلایل سفید و گل مریم برای تزئین تاج و سبد گل ختم استفاده می‌کنند. ما یک پیشنهاد خیلی بهتر داریم که در بسیاری از فرهنگ‌های مختلف قابل اجراست و آن هم این است که همان مبلغ پول خرید تاج گل را به یک مرکز خیریه‌ کمک کنید و ثواب آن برای روح متوفی بفرستید و این موضوع را به اطلاع خانواده عزیز از دست رفته برسانید. در اغلب مواقع بازماندگان از این کار پسندیده بسیار بیشتر از خرید گلی که چند روز بعد پژمرده می‌شود، خرسند می‌شوند.

بردن دسته گل برای مراسمات ختم در آرامگاه

اگر مراسم ختم در آرامگاه برگزار می‌شود، می‌توانید چند دسته گل بخرید و آن را بر روی قبر شخص فوت‌شده قرار دهید. این کار ممکن است هزینه زیادی نیز برای شما نداشته باشد، ولی قوت قلبی است برای بازماندگان و هیچ وقت لطف شما را فراموش نمی‌کنند.

بردن لباس روشن نو برای بازماندگان در مراسم چهلم

اگر مراسمی که دعوت هستید، چهلم است و از نزدیکان خانواده درجه یک متوفی هستید، توصیه اکید می‌شود که پس از برگزاری مراسم چهلم، به خانواده عزیز از دست رفته لباس روشن بدهید و از آن‌ها بخواهید رخت مشکی عزا را از تن درآورند و با پوشیدن لباس روشن، خاتمه رسمی سوگواری خود را اعلام کنند تا هم خودشان و هم دیگران معذب نباشند و بتوانند به ادامه فعالیت عادی زندگیشان بپردازند.

در این مراسم سعی کنید به بازماندگان این دلداری را بدهید که از تن درآوردن لباس مشکی به معنای فراموشی یاد و راه و روش نیک عزیزشان نیست و غم نبودنشان و نام و یادشان را فراموش نخواهید کرد.

بردن غذای گرم و حلوا و خرما

اگر در فرهنگ شهر متوفی این کار را بد نمی‌دانند، حتما سعی کنید با بردن غذای گرم و سینی حلوا و خرما باری را از روی دوش خانواده داغدار بردارید؛ زیرا هم آن‌ها حال و حوصله پذیرایی را ندارند و هم مهمانان زیادی به صورت شبانه روزی در منزل آن‌ها هستند و حتی ممکن است از نظر اقتصادی نیز در مضیقه باشند. در قدیم یک رسمی وجود داشت که متاسفانه امروزه مورد فراموشی قرار گرفته و آن هم این است که نباید از دودکش خانه عزادار تا هفت روز پس از تشییع جنازه دودی بلند شود و اطرافیان باید غذای گرم آماده کرده به آن‌ها بدهند. حتی می‌توانید مقداری قند و روغن و چای و برنج و … که کمکی به صاحبان عزا است را ببرید.

بردن قرآن یا مفاتیح‌الجنان با عکس و نام متوفی

کار پسندیده دیگری که می‌توانید انجام ‌دهید، چاپ قرآن و مفاتیح‌الجنان با عکس و نام متوفی و تحویل آن به خانواده داغدار است که یا خودشان بردارند و یا آن را به حسینیه یا مسجدی هدیه دهند. برای انجام این کار باید از چند روز قبل اقدام کنید و کتاب‌ها را به صحافی خوش‌نامی ببرید تا به دقت و زیبایی، این کار را برای شما انجام دهند.

 

می‌تواتید روی کتاب علمی هم عکس و نام متوفی را چاپ کنید

بردن کله‌قند، گوسفند و پول و …

در برخی از فرهنگ‌های قوم ترک‌ مرسوم است که کله‌قند برای خانواده عزادار می‌برند؛ همچنین بعضی از اقوام این رسم را دارند که خانواده‌ای که قصد برگزاری مراسم شادی و عروسی دارد برای بازماندگان متوفی کله‌قند می‌برند. علاوه بر این در برخی از فرهنگ‌های قوم لر رسمی وجود دارد که گوسفند و یا پول برای خانواده عزیز از دست داده می‌برند. افزون بر این‌ها موارد دیگری نیز وجود دارد که باید با پرس‌وجو از افراد مطلع هر فرهنگ خاص متوجه آن شوید.

امیدواریم این مطلب از مجله مهمانو به شما کمک کرده باشد تا بتوانید به نحو احسنت آداب درست بردن وسیله‌ای برای مراسم عزا را به جای آورید. مهمانو شرکتی حرفه‌ای و دارای سابقه در تهیه انواع پک ترحیم است و شما می‌توانید به صاحبان عزا توصیه کنید که دردسرهای تهیه اقلام پک پذیرایی را نکشند و از مهمانو استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا