نذر افطاری ساده ماه مبارک رمضان

از سنت‌های پسندیده که در طول تاریخ رایج بوده، سنت جالب نذر است. در قرآن و کتاب‌های تاریخی به موارد مختلف و گوناگونی از نذورات انبیا و اولیا و بندگان شایسته خدا برخورد می‌کنیم.
قرآن در سوره «هل اتی» از کسانی که وفای به نذر نموده‌اند به نیکی یاد می‌کند. يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطيراً

برای خرید نذری با ۰۲۱۸۸۶۱۲۶۱۳ تماس بگیرید. همچنین برای خرید افطاری ساده روی پک افطاری بزنید.

معنای نذر چیست؟

نذر، واجب کردن چیزی بر خود است که البته با تحقق شرایط، واجب گشته و تخلف از آن گناه و باعث وجوب کفاره می‌شود. در نذر ممکن است انسان نذر کند کار خیری را بخاطر خدا انجام دهد. مثلا نماز خود را به جماعت بخواند و یا افطاری بدهد و یا کاری که انجام ندادن آن بهتر است را بخاطر خدا ترک کند. مثل این که دیگر دروغ نگوید و یا مکروهی را انجام ندهد.
بسیاری از نذورات، علاوه بر آن که برای خودسازی و رشد و تکامل نذر کننده مفید و مؤثر است، برای محرومان و مستمندان، مفید و مشکل گشاست و در جهت رفع محرومیت و التیام ناراحتی‌های جسمی و روحی ناشی از فقر و محرومیت به کار می‌آیند.
نقش نذورات با توجه به گستردگی بی نظیر آن از لحاظ زمان و مکان و افراد، برکسی پوشیده نیست. مضافاً این که عدم پایبندی به نذر و تخلف از آن، موجب وجوب کفاره می‌گردد که خود باز راهی است برای کمک به محرومان و مستمندان و اطعام آنها.
چه خوب است سنت حسنه نذر بیش از پیش تبلیغ و احیا شود تا همگان از مزایای ارزنده آن بهره‌مند گردند.

هدف از نذر چیست؟

نذرکننده ممکن است هدف های مختلفی داشته باشد، از جمله:
۱. برآورده شدن حاجت و رسیدن به خواسته خود

  1. تلاش برای رسیدن به مقام قرب الهی
  2. تقویت انگیزه در خود برای سیر و سلوک معنوی و رسیدن به خیر و سعادت.
  3. نجات از مصائب و رویدادهاى سخت.

چه نوع نذری صحیح است؟

اساسا نذر در امورى مجاز است که شرعا راجح باشد یعنی انجام آن کار خوب باشد. مانند نماز شب که مستحب است یا افطاری دادن و میهمانی که استحباب دارد، با نذر واجب مى‌گردد.
ملاک جواز نذر این است که متعلق نذر حرام یا مکروه نباشد.
براى سلامتى، قبولى در دروس و به خیرگذشتن حادثه و رفع بلاها مانند کرونا، نیز نذر مانعى ندارد.

لازم نیست صیغه نذر به عربى خوانده شود، بلکه اگر نذر کننده بگوید: “چنانچه مریض من خوب شود، براى خدا بر عهده ی من است که فلان مبلغ به فقیر بدهم”، نذر او صحیح است.

اگر نذر کند که کار حرام یا مکروهى را انجام دهد، یا کار واجب یا مستحبى را ترک کند، نذر او صحیح نیست.

وفای به نذر واجب است !
هنگامی که حاجت ما بر آورده شده وفای به نذر واجب می شود، زیرا اولا عهد و پیمانی است که با خدا بسته ایم و انسان مومن پای بند به عهد و پیمان خود است.
ثانیا وفای به عهد نوعی سپاسگزاری و تشکر از خداوند متعال و بزرگواران و آبرودارانی از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است که نذر کننده آنها را به درخانه خدا آورده و واسطه قرار داده است. ثالثا، به طور قطع این آخرین حاجت ما هم نخواهد بود. به قول شاعر:
چو به گشتی طبیب از خود میازار چراغ از بهر تاریکی نگه دار

بنا براین لزوم وفای به نذر (اعم از نذر مادی و یا معنوی) یک تکلیف شرعی و انسانی است.

انواع نذر چیست؟

موضوع نذر ممکن است امور معنوی باشد مانند نماز خواندن، روزه گرفتن، قرائت قرآن و ممکن است امور مادی باشد مانند افطاری دادن، اطعام، انداختن سفر، روضه خوانی، پذیرایی از عزاداران امام حسین ع ، ساختن مدرسه، مسجد و بیمارستان، تهیه جهیزیه و پرداخت دیون مقروضین و ..

نذر افطاری دادن و اطعام

نذوراتی مانند: سفره انداختن، اطعام و افطاری دادن از نذورات بسیار رایج است. که بسیار کارخوبی است. اما به چند نکته باید توجه کرد :

  1. در سفره انداختن ها و افطاری دادن ها و پذیرایی ها از ریخت و پاش و اسراف مخصوصا تجمل گرایی و تشریفات و خود نمایی و چشم و هم چشمی باید پرهیز کرد تا نذر و اطعام مورد قبول درگاه خداوند واقع شود. بهتر است افطار ساده باشد.
  2. بر سر سفره اطعام، فقیر و غنی، صاحب منصب و افراد عادی همه حاضر باشند. همه در کنار هم
  3. نیت فقط خدا و اطعام باشد . بده بستانی در کار نباشد. هنگام دعوت ملاحظات خاصی در نظر نداشته باشیم.
  4. به خاطر سفره ها و افطاری های پرزرق و برق، خود و خانواده و نزدیکان را به دردسر نیندازیم . افطاری ساده داشته باشیم.

اطعام و افطاری ساده و آسان

برای ترغیب و تشویق همگان به مشارکت در سنت ارزنده نذر به شکل اطعام و افطار، لازم است تلاش کنیم هرچه بیشتر اطعام ها و مهمانی ها آسان و افطار ساده برگزار شود.

نذر افطار ساده ماه مبارک رمضان

ما در مهمانو در راستای ترویج سنت نیکوی افطاری ساده و تشویق همگان به مشارکت در امر خطیر افطاری، امسال کمپین افطار همدلی را راه اندازی کرده ایم. در این طرح شما می توانید حداقل ۱۵ پک افطاری ساده بانی شوید. ما نیازمندان واقعی و مراکزی را جهت توزیع پک های افطار ساده شناسائی کرده ایم. ما پک های افطار را بعد از سفارش شما به دست نیازمندان می رسانیم. البته اگر شما نیازمندان واقعی را می شناسید پک های افطار را به مکان مورد نظر شما می رسانیم.
جهت سفارش پک افطار ساده ماه مبارک رمضان به صفحه اول سایت مهمانو مراجعه کنید.
در این بخش چند نمونه از پک افطار ساده ماه رمضان معرفی شده است:

پک افطار ماه رمضان ۱
پک افطار ماه رمضان
پک افطار ماه رمضان ۳
پک افطاری vip ماه رمضان
پک افطار vip ماه رمضان

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۶۱۲۶۱۳ تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا