ثواب افطاری دادن به فقرا در ماه رمضان را از دست ندهیم

پذیرایی و اطعام دیگران، خوی پسندیده انسانی و از اعمال نیک آدمی است. غذا دادن به دیگران، بیانگر وجود عاطفه ای قوی در وجود انسان بوده و ریشه در بشردوستی و علاقه به هم نوع دارد. اطعام در ادبیات و فرهنگ ملل مختلف از جایگاه ویژه ای برخوردار است و دارندگان آن همواره مورد تحسین و تکریم واقع شده اند. چنین افرادی که از آنان به عنوان سخاوتمندان و کریمان نام برده شده، در تاریخ بشریت، مورد احترام واقع شده و نام آنها مانند حاتم طایی، جاودانه شده است. داستان های زیادی از مهمان داری و سفره داری و پذیرایی آنها را بارها و بارها شنیده ایم.

خداوند، احسان و نیکوکاری به بندگانش را دوست دارد و برای بندگان نیکوکارش پاداش بسیاری را بر می شمرد. انبیاء و پیشوایان دینی، در این خوی پسندیده همواره پیشگام  بوده اند،  نمونه های فراوانی از اطعام ان بزرگواران در قران و کتاب های تاریخی نقل شده است. حضرت ابراهیم خلیل ع، بدون مهمان غذا نمی خورد، گاهی هنگام غذا از خانه خارج می شد تا مهمانی برای صرف غذا، پیدا کند. داستان اطعام مسکین و یتیم و اسیر توسط اهل بیت علیهم السلام، در سوره هل اتی، یکی از صدها مورد اطعام اهل بیت ع است.

اطعام یکی از متداول ترین، نوع احسان و نیکوکاری است. که شامل میهمانی ، افطاری، ولیمه، نذری و پخش غذا و بسته های پذیرایی در میان مردم به ویژه نیازمندان است. البته بهترین آنها اطعام به صورت سفره انداختن و دعوت عام و یا دعوت گروهی است، اما گاهی چنین کاری میسر نیست، در چنین مواردی بسته های پذیرایی، جایگزین بسیار خوبی است.

چرا اطعام؟

خداوند نعمت ها و امکانات زیادی به ما مرحمت فرموده، اما ما باید در مصرف آنها دقت کنیم و بهترین نوع مصرف را انتخاب کنیم . بدیهی است سیراب کردن تشنگان و سیر کردن گرسنگان یکی از اولین موارد مصرف آنهاست.

پیامبراکرم ص می فرماید : از با فضیلت ترین اعمال نزد خداوند خنک کردن جگرهای تشنه و سیر کردن شکم های گرسنه است.

در روایت داریم هنگامی که خدا با حضرت موسی ع سخن می گفت، حضرت موسی از خداوند چند سوال پرسید از جمله: خدایا! پاداش کسی که مسکینی را به خاطر تو اطعام کند چیست؟ خداوند فرمود: ای موسی! در روز قیامت دستور می دهم که منادی در میان مردم اعلام کند که فلانی فرزند فلانی از آزادشدگان از آتش است.

فلسفه اطعام دیگران چیست و چه فوایدی دارد؟

غذا دادن و پذیرایی از دیگران، درواقع تکریم اشرف مخلوقات است! او آفریده خداست و خداوند آفریده خود را دوست می دارد. اطعام درواقع حفط حرمت و آبروی انسان به ویژه انسان مومن است. اطعام، این حس را در میان مردم به وجود می آورد که افراد این جامعه نسبت به یکدیگر بی تفاوت نیستند.

بنی آدم اعضای یک پیکرند      که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی بدرد آورد روزگار      دگر عضوها را نماند قرار

تو کز محنت دیگران بی غمی    نشاید که نامت نهند آدمی

 هم چنین اطعام دارای آثار متعدد فردی و اجتماعی در دنیا و آخرت است. خداوند بخشی از پاداش اطعام کنندگان را در همین دنیا می پردازد، هم به فرد اطعام کننده و هم به خانواده او.

همه می دانند که دنیا دار مکافات است .

از مکافات عمل غافل مشو    گندم از گندم بروید جو ز جو.

همه اعتقاد داریم که:

تو نیکی میکن و در دجله انداز     که ایزد در بیابانت دهد باز

دادن آب و غذا و نیازمندی های دیگر به مستمندان و بینوایان، موجب جلب محبت الهی می شود و باعث می شود تا خداوند رحمان و رحیم، چندین برابر در همین دنیا عوض بدهد.و فایده دیگر که بسیار مهم هم هست آنکه اطعام همواره دعای خیر مومنین را به دنبال دارد.

پاداش بهشتی اطعام کنندگان 

خداوند برای اطعام کنندگان، پاداش و نعمت های بسیار و غیر قابل شمارشی را وعده داده است،  از جمله در سوره انسان، آیات ۸ تا ۲۲، باغات بهشتی، حور و غلمان، سرور و شادی، سایه های روح افزا، نوشیدنی های گوارا، لباس های حریر و دیبا و….

عواقب ترک اطعام

ترک اطعام، بیانگر روحیه خسیسی، تنگ نظری، گداصفتی و مال پرستی انسان است، که به شدت مورد سرزنش قرار گرفته است، علما اخلاق آن را از بیماری های حاد روحی شمرده اند که باید به صورت جدی به درمان آن پرداخت.

قرآن نه تنها ترک اطعام را مذمت می کند که نداشتن انگیزه برای انفاق و حتی عدم تشویق دیگران به اطعام را، سرزنش و باعث گرفتاری در دوزخ می داند!

پیامبر اکرم می فرماید: هرگز به من ایمان نیاورده کسی که سیر بخوابد در حالی که همسایه او گرسنه باشد! دوزخیان در سوره مدثر، یکی از عوامل گرفتاری خود را ترک اطعام مساکین می دانند.

ثواب افطاری ماه مبارک رمضان

آنچه مهم است داشتن روحیه انفاق و اطعام است اما خیلی نوع آن مهم نیست. در احادیث داریم افطار بدهید و لو با یک شربت آب، و لو با یک دانه خرما حتی نصف یک دانه خرما و کمتر. هیچ کس نباید از پاداش و ثواب دنیایی و آخرتی افطار محروم گردد، از انداختن سفره در منزل و یا مسجد و یا مراکز دیگر تا دادن یک بطری آب یا شربت یا یک لقمه آماده و یا یک بسته افطار !  

به چه کسانی افطار دهیم ؟

به بستگان و اقوام، به همسایگان و همکاران، به نمازگزاران در مساجد، مخصوصا به نیازمندان و مستمندان و خانواده های آبرومند. کسانی که در مراکز بی پناهان و بی سرپناهان به سر می برند. به کارگران زحمتکش در سطح شهر، به کسانی که در کوچه ها و خیابان ها چرخ می زنند و به هر دلیلی خانه و خانواده را از دست داده اند، به عبارت دیگر، هیچ کس مخصوصا در ماه مبارک رمضان، که ماه رحمت الهی است، نباید از اطعام و افطاری محروم بماند.

چگونه در این شرایط کرونا اطعام کنیم؟

با وجود شرایط کرونایی موجود در کشور و با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، می توانیم به اندازه وسع خود سفارش تهیه پک پذیرایی بدهیم. این پک های پذیرایی شامل تعدادی اقلام مورد نیاز خانوار می باشد. و یا برای شب های ماه رمضان، سفارش پک های پذیرایی اطعام و افطاری بدهیم و به هر کجا مایل هستیم درخواست ارسال و توزیع بدهیم.

برای مشاهده پک پذیرایی آماده و پک افطاری به صفحه اول سایت مهمانو مراجعه کنید. البته چند نمونه از پک های پذیرایی مهمانو جهت مشاهده در این بخش معرفی شده است:

پک افطار ماه رمضان ۲
پک افطار ماه رمضان ۴

پک های افطاری مهمانو از قیمت ۵۹۰۰ تومان شروع می شود و باتوجه به اقلام متنوع داخل سایت قابل سفارشی سازی مطابق سلیقه شما می باشد. شما می توانید به هر تعدادی که مایل هستید پک افطار سفارش دهید و در هر زمان و مکانی که مشخص میکنید تحویل بگیرید.

جهت مشاوره و راهنمائی در خصوص پک افطار با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۶۱۲۶۱۳ تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا